Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
rickardforsberg

Teakolja eller lack?

Rekommendera Poster

Har precis köpt min första båt och motivationen är givetvis i topp. Allt ska göras direkt och gärna samtidigt men nånstans måsta man lugna sig och börja i ena änden. Båten jag har köpt är en Gullringen årsmodell -70 med Teak golv i sittbrunnen och i ruffen. Min fråga är vad ni rekommenderar. Olja eller lackat? Lack ser ju i mina ögon riktigt fräscht ut men eftersom jag inte är erfaren på området vet jag inte hur det ser ut efter en stunds trampande. Vad rekommenderar ni?

Mvh /Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja in!  lackat på durk när man springer omkring blir snabbt
repigt och syns allt för väl och blir bara upphov till onödig
irritation.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delvis en smaksak. Själv skulle jag välja olja utomhus och lack inomhus. Alternativet är olja både inom och utomhus. Däremot är inte lack utomhus ett bra alternativ enligt min uppfattning. Det är väldigt svårt att få lack att sitta kvar på en teakyta som utsätts för sol och regn. Detta gäller dock endast för massiv teak, typ teakdäck. Teakplywood utomhus bör definitivt skyddas med lack.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt olja utvändigt och lacka invändigt.

Lackad durktrall i sittbrunnen blir halt och oljad i ruffen drar åt sig onödigt mycket skit (hår, damm & smulor)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Durkar (golv) - teakytor som man går på skall varken lackas eller oljas. Rengjorde mina löstagbara durkar igår med amoniak och vatten. De blev som nya.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varken olja eller lack. Rengöring med såpa/diskmedel räcker.

Om du måste göra något så prova med Snappy teak rngöring plus efterbehandling.

Om du oljar har du ett helvete resten av tiden du äger båten, en gång olja alltid olja.

Per

Senast ändrad av oceanis | 20 maj 2008 | 17:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok... många förslag. Kan ju börja med att göra rent som någon här föreslog så får jag se hur resultatet blir. Som kuriosa kan jag berätta att jag var jag ute nu i kväll på första ordentliga turen i min egna första båt. Spegelblankt vatten och vindstilla. Den känslan kan inte köpas för pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...