Stefan65 0 Postad 19 Maj , 2008 Tjenare, jag ska sätta in en isoleringstrafo till landströmmen, ärdet någon som provat Tufvassons som finns på ELFA? den kostar bara en bråkdel av vad de som säljs i båthandeln gör. Sedan funderar jag på att köpa en tom elcentral och sätta i jordfelsbrytare och snabbsäkring. Jag var runt och rekade lite priser och det skiljer betydligt om man jämför med de som kallas landströmscentraler i båtaffärer. Men det är ju samma skit i. Varför ska allt kosta tre gånger så mycket bara för att det är till båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Maj , 2008 Kanske för att en del gånger är prylarna byggda för den korrisiva marina miljön trots att dom ser lika ut och har Du kollat att det är samma IP klassning mm. En kabelsko från Biltema ser likadan ut som en gjord för marin miljö men gissa vilken som orsakar jordfel och kortslutningar orimligt tidigt....? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Maj , 2008 Biltema är nog bra faktiskt. Till en del saker. Det finns onekligen ett påslag på marina produkter som ofta är obefogat. Jag har inga problem att köpa kablar, kabelskor, lampor etc på Biltema. (Även verktyg om man är medveten om att det inte är Bahco-proffs-klass man köper utan för amatörmekare som jobbar då och då.) Isoleringstrafo skulle jag definitvt köpa på ELFA. Ser ingen skillnad mer än båthandelns marin-påslag på priset. Var ska den sitta? Sålänge den är skyddad för väder och vind ska det inte vara problem. Båtmiljön med sin fukt är elak mot elprylar oavsett IP-klass. Man behöver hålla koll på kablar och anslutningar för att undvika problem. Däremot är jag lite paranoid och köper enbart orginal VolvoPenta reservdelar, filter etc till motor och drev. Besparingen är inte värd risken för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Maj , 2008 Trots att Elfa är duktiga på att ta betalt är det ofta stor skillnad i vissa branscher som är ännu duktigare. Ibland kan man ha tur att lösa ett problem med en komponent från Elfa när något gått sönder. Mitt ekolod sände inga signaler till givaren och en transistor som såg misstänkt ut (sista före signalledningen till givaren) byttes ut. Kostnad 10 kr. Et nytt ekolod kostar visserligen inte mer än ett par tusen numera men skulle behöva installeras och nytt hål tas upp i instrumentpanelen. Elfa är en guldgruva för den som vill grotta i elektronikproblemen på båten. Duktiga expediter som kan vägleda också och sett ur det perspektivet är Elfa jättebilliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 20 Maj , 2008 Nu vet jag inte vad du har för behov eller vilken trafo du sett på Elfa, men alla jag sett är väldigt små effektmässigt och det kan nog förklara priset Att priset skiljer på något som någon har lagt ned tid på att montera jämfört med att köpa lösa delar är väl inte så konstigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Maj , 2008 Prisskillnad beror ju på storlek också. Tufvassons största trafo som jag ser på ELFA är på 860 VA. Dvs den klarar att överföra 860/220 = 4A. Vilket kan vara lite klent. En trafo som kan överföra 10A (normalt landuttag) är på 10 x 220 = 2200 VA Så det beror på hur mycket ström du tänkta ha i båten. 860 VA räcker mycket knappt till en liten Micro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 20 Maj , 2008 Ja, du har rätt Anders. Jag hade underskattat hur mycket jag behöver ta ut ur trafon. Jag hade bara räknat med laddaren, men det är ju en hel del annat också. Hittade en ganska hyfsat i pris från Ladix. Det är jordfelsbrytare, snabbsäkring samt tre utgångar på. Den får det bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Maj , 2008 Jag har inte använt Ladix prylar själv. Men jag har tittat på mässan och fått ett mycket bra intryck. Byggblock som inte går att koppla fel och kablar i rätt dimension. Borde fungera bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser