Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
thrh

Har någon av er koll på hur sökningen fungerar?

Rekommendera Poster

1. Om jag söker på thrh i motorbåtsforumet så får jag ingen träff - trots att jag har diskuterat där!

2. Om jag söker på thrh i segelbåtsformuet får jag en handfull träffar....utan next-previous.. borde vara lika många som inlägg?

3. Om jag söker på seglebåt  wallas - inga träffar

4. Om jag söker på wallas - många träffar - överst en som handlar om tjuvar

5. om Jag söker på tjuvar wallas inga träffar

6. om Jag söker på tjuvar AND wallas inga träffar

Som sagt - hur funkar sökmotorn?

Senast ändrad av thrh | 19 maj 2008 | 22:32

Senast ändrad av thrh | 19 maj 2008 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om man söker medlem ex. thrh så är det enklast att söka via medlemmars sjöbodar. För

övriga sökningar verkar sökfunktionen enkel som inte stödjer AND, NOT, etc  Har dock inte utforskat funktionen så grundligt.

mvh   //Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte hur det funkar men bra är det iaf inte

om jag vill ha reda på om nån skrivit om 2-taktsoljans betydelse för rökutvecklingen så är det fanimig omöjligt.

Där kan ju kanske Admin göra ett krafttag och fixa problemen så det fungerar att söka efter inlägg även om man inte vet den exakta stavningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra sätt är att använda en annan kompetent sökmotor eftersom sökmotorer på forum sällan söker som man vill.

Jag gick till www.google.se

I sökfältet skrev jag:

segelbåt wallas site:www.maringuiden.se/forum

Jag fick 184 träffar!

Funktionen att söka på site: är mycket användbar i andra sammanhang också om man känner till att det finns en artikel på en webbsida men man hittar inte artikeln.

Säg att det var ett bra tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, sökfuntionen har jag stört mig på många gånger. Den verkar söka på endast hela strängar, så skriver du segelbåt wallas så leter den efter någon som skrivit just de två orden ihop, inte som tex google som söker på texter som innehåller båda någon gång. Därför blir det även många frågor om samma sak, för vill man ha reda på något så måste man nästan veta vad som är skrivet tidigare innan man söker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ne sökfunktionen är då inte mycket att hänga i granen!

Vet inte hur många gånger jag försökt hitta en tråd jag vet jag sett tidigare, stört omöjligt ibland. Oftast får man noll träffar eller så får man ett par sidor fast inget som innehåller det man ville hitta.

De verkar ju hålla på att göra lite småförbättringar allt eftersom så det kanske blir sökfunktionens tur snart. Tills dess är nog tipset om Google en god idé!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och Google är ju så mycket roligare!

Prova french military victories och tryck på Jag har tur-knappen.

Eller google backwards och Jag har tur.

Förut gav även misarable failure och Jag-har-tur roligt resultat vilket numera beskrivs i artikeln man hamnar på.

(ursäkta avvikelsen från ämnet!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Vi har ett Google-sök överst på sidan, till höger om maringuiden.se loggan. Från denna för besökaren träffar på allt innehåll i hela sajten. Så vill ni söka brett är det här ni ska söka. Övriga sökrutor inne på maringuiden.se söker enbart inom den kategori/avdelning besökaren befinner sig i.

//maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Övriga sökrutor inne på maringuiden.se söker enbart inom den kategori/avdelning besökaren befinner sig i.
Det är väl bland dessa en förbättring önskas!

Gjorde f.ö. några sökningar på bla. resö och utö och fick ett antal sökträffar i forumet, men ska jag följa någon av länkarna sökningen ger får jag resultat enligt bild! Det spelar ingen roll vilken länk jag försöker med. Däremot funkar länkarna när jag sökte på relä...

post-24801-1394235484,4018_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips! Jag har testat flera och det känns nog som att googlesökningen som tillhandahålls av maringuiden kommer att bli mer använd av mig. (har inte sett den tidigare, vilket känns konstigt då jag har besökt denna sida i över fyra år någon gång i vecka)

Snygga grejor med sitesearch oxå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...