Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Johisco

Sea Ray 215 EC, motor?

Rekommendera Poster

Är sugen på denna båt men sitter och forskar vilken motor det ska vara. Tänkte att jag antingen surfar runt i 100 timmar för att ta reda på vilka motorer/drev som är sämre än andra eller så frågar jag helt enkelt om det finns några ägare eller före detta ägare som vet här...? ;)

Har tänkt mig årsmodell 97-02. Viktigast är ju om den finns med någon motor som mer eller mindre är ökänd..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sea Ray 215 EC och där har du en verklig drömbåt:) I min pärla sitter det en 5 Lit V8 på 220 hk...Lycka till på jakten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en 5.7L Merc, ca 260hk har jag för mig.  Av dom 215 jag har sett så verkar det vara 5.0L eller 5.7L Merc som är standard. Antagligen har dom flesta Alpha drev.

Båda motorerna är gamla och beprövade, så det är nog mer en smaksak vilken man väljer. 5.7an är antagligen lite starkare och snabbare, kanske är 5.0an lite bensinsnålare (vet inte säkert, beror nog mer på hur man kör än motorstorleken i detta fall).  Jag är nöjd med 5.7an hittills, känns som att den passar båten bra och ger den rejäla fartresurser och styrka.

Det är en mycket trevlig båt generellt tycker jag, så du blir säkert nöjd om du hittar ett fint exemplar Glad.

Hälsningar,

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Hur många knop gör 5,7an? Hoppas du får en trevlig båtsommar:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har tyvärr ingen GPS och tryckloggen är minst sagt lite opålitlig.  Så jag vet faktiskt inte hur snabbt 5.7an går (jag har aldrig varit så intresserad av antalet knop, kör mer efter varv och hur båten ligger i sjön).  Jag kan tippa på att den går runt 40 knop kanske, tror faktiskt att det är liknande som 5.0L motorn. Rätt propeller kan nog vara avgörande om man ska få ut det lilla extra av 5.7an (jag har orginalpropellern från 97). Men att känna styrkan i motorn är inte helt fel tycker jag (kan vara bra om man är lite folk i båten också).

Båten planar hyfsat i ca 2800 varv och en snabb marchfart är 3200-3400 varv för mig. Så runt 3000varv känns som en bra ekonomifart med 5.7an. Har inte kollat vad den drar per distans.

Jag var ute en sväng i helgen och körde, riktigt trevligt faktiskt. Körde maxfart 5-10 min och farten räcker till för båten tycker jag, känner inte att jag behöver mer fart.  Båten går stabilt och bra. Jag var dock lite sömnig i början av min tur och körde med trimplanen i princip helt nedfällda. Det tog ett tag innan jag fattade det Glad.

Så om du ska köpa en 215 tror jag säkert att både 5.0 och 5.7L motorerna är fullt tillräckliga. Jag är nöjd med min 5.7a och vill gärna ha den lilla extra kraften (och kanske farten).

Hälsningar,

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag kan tänka mig att det är lite extra pondus i 5,7 L. Har varit ute några magiska morgnar nu med min och om du ska köpa en Sea Ray 215 EC så kan jag lova att du kommer att bli väldigt nöjd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...