Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
affelotta

Bensin i självfall???

Rekommendera Poster

Nu har jag fått ett problem igen. Min MB10A stannar utan anledning och allt är nyrenoverat. Men nu till frågan. Min bensintank ligger en bra bit högre än motorn (ca 40 cm högre). Klarar en så gammal pump det självfallet som blir från tanken, eller flödar den motorn med bensin? Jag har provat att mixtra med luftskruven och det blir bättre om jag stänger den nästan helt. Detta är en lösning jag inte gillar så hur ska man lösa det om det är som den flödar?

Senast ändrad av affelotta | 19 maj 2008 | 14:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jak kan tyvärr inte hjälpa till,men jag har exakt samma problem på min MB 10!

Jag föjer denna tråd med stort intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Att tanken sitter 40 cm över motorn borde inte vara något problem flottörnålen i förgasaren stoppar det. Men om du misstänker att motorn för för mycket bränsle hur du än ställer i luftblandningen så kan det vara flottörnålen som är sliten. Skruva loss tändstiften direkt efter motorn har dött och kolla hur dom ser ut. Då ser du om motorn får för mycket bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du självfall från tanken borde du inte behöva någon bränslepump alls, däremot en avstängningskran på tankens utlopp men det förmodar jag att du redan har. Pumpen gör nog varken till eller från i detta fallet, pumpens backventil jobbar åt andra hållet för att inte släppa tillbaks bensin från förgasaren till en lågt liggande tank. Om förgasaren flödar över är det flottörventilen i förgasaren som inte håller tätt. Jag vet inte vad du har för förgasare men det borde gå att plocka ur flottörventilen och göra rent och ev. slipa in nålen i sätet med lite ventilslippasta. Hjälper inte detta får du nog byta ventilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej...

Tack för svaren! Nu ska det skruvas förgasare.

Men först blir det att sätta på filter och vattenavskiljare... Ja motorn har klarat sig i många år utan men nu är det tid att allt blir rätt.

Stort tack igen för all hjälp!

Mvh Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...