Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Dunkelfink

litet läckage i motorbrunn, vad använda för att täta ?

Rekommendera Poster

Jag har ett pyttelitet läckage i själva motorbrunnen, alltså där utombordaren sitter, det är längst ner vid själva dräneringshålet som det kommer in vatten ner i båten, obs , detta sker ju endast då det regnar eller kommer en svallvåg bakifrån, det kanske handlar om ca 10 liter på en sommar bara,  men det är lite störande.

Vad kan man lägga på i brunnen för att få det tätt ?, var inne på epoxi eller bara nån top coat eller så, det är ju inte för hållfastheten utan bara för att hålla ute vattnet.

någon som har nåt bra tips/idé om vad man bör lägga på ?, helst transparent då....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Håller med ovanstående. Klart lättast att täta med. Annars får du slipa bort all färg för att plasta, sen på med färg igen för att inte få in ny fukt i plasten.

// S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men som jag förstått det så fäster  epoxi direkt på den befintliga färgen, tänkte mig lixom en genomskinlig lack/färg att rolla/pensla påi hela motorbrunnen, sikaflex är ju som en silicon typ tub man får pressa ut å passar sig väl bäst för att täta enskilda skador, inte hela motorbrunnen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, det är alltså inte bara ett litet hål? Eller vet du inte var det är, bara att det är i motorbrunnen.

Ja, men då är det nog bara å slipa å epoxi osv. Det är ju enkelt att prova med Sika, det är ju bara å pilla bort om det inte funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hade precis samma läkage i min motorbrunn nu när jag sjösatte. Hade gått på för hårt med högtrycken. Jag hade sikaflex innan.

Tipset jag fick, som också fungerade var:

Tvätta rent med popz och aceton (utan olja). Köp Epoxy (sån där dubbelspruta), finns bl.a på Clas Ohlsson. Tryck ut och blanda enl.beskrivning. Lägg sedan på epoxyn i sprickor och hål. Värm direkt med en värmepistol lite försiktigt så att epoxyn blir flyktigare och rinner ner i sprickorna. AKTA BENSINSLANGEN!! Fördelen med epoxy är att den inte blir glashård utan blir lite elastisk, men mycket hållbar..

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...