Doral 0 Postad 19 Maj , 2008 Jag har bytt ut min 110 V laddare till en 220 och har fått elfel. När jag kopplar in laddningskablarna från förbrukningsbatteriet till den nya laddaren, så fungerar inte elen ombord. Kopplar jag bort dem, fungerar det igen. Upptäckte även i helgen att om jag ansluter landströmskabeln till båten, så fungerar elen ombord även om laddningskablarna från förbrukningsbatteriet är inkopplade. Känns som ett jordfel. Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Maj , 2008 Hm fungerar inte elen ombord. Har du en bättre felbeskrivning. Gissning: OM rufflampan på 12V lyser men slocknar när du klämmer fast kablarna från laddare på batteriet så är det fömodligen glappkontakt i närheten av batteriet. Då borde det bli fel bara man ruskar på kablarna. Bryt 12V. Lossa kablarna från batteriet, borsta av polerna med stålborste. Skruva fast igen. Ev lägg på ett TUNT lager fett på polerna för att skydda mot oxidation. Fortfarande problem så blir det till att gå igenom övriga kopplingar som finns i elsystemet. Skruva isär, gör rent, skruva ihop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 19 Maj , 2008 Fast kablarna från förbrukningsbatteriet till ruffen rör jag inte. Det är separata kablar från batteriladdaren som går genom någon typ av låda som jag tror är ett laddningsrelä, och därifrån till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Maj , 2008 Om Du hade en 110 volts laddare tidigare så var väl den kopplad via en mellantransformator för att transformera ner spänningen från 230 till 110 volt! Du har väl inte kopplat den nya 230 volt laddaren på den transformatorn? Det skulle kunna förklara fenomenet Ditt! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 19 Maj , 2008 Jo det har jag gjort, men eftersom det är en amerikansk båt så var landströmmen 110V när den gamla laddaren satt i. Nu har jag 220V landström och bytt ut den utrustning i båten som endast klarade 110V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Maj , 2008 Förstår jag Dig rätt att Du har bytt ut all 110 volt utrustningen men har kvar mellantransformatorn? Och till den har Du kopplat den nya laddaren? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 19 Maj , 2008 Ja, om det nu är en mellantransformator. Och isåfall varför satt den där om det ändå var 110V? Senast ändrad av Doral | 19 maj 2008 | 22:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Maj , 2008 Ja men Du kan ju inte koppla in den nya 230 volt laddaren på transformatorn, där kommer det ju ut 110 volt 50Hz och om inte elektroniken i laddaren slår ifrån så rent teoretiskt får Du ju i så fall ut 6 volt ur laddaren! Transformatorn sitter ju där för att omvandla den nordiska 230 volten till den amerikanska 110 för att inte behöva byta ut all 110 voltutrustning! MEN när Di byter ut ting från 110 volt till 230 så måste ju dessa kopplas innan tranformatorn direkt på landströmmen 230 volt och om Du sen har bytt ut all utrustning till 230 volt så finns det ju ingen funktion för en mellantransformator. Jag utgår ifrån att transformatorn INTÈ är en galvanisk skiljetransformator? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 19 Maj , 2008 Så har ser den ut när man öppnar locket. Är det en mellantransformator? Den sitter kopplad mellan batteri och laddare. Inte mellan landströmspanelen och laddaren. Jag har hela tiden trott att det är någon form av laddningsrelä som fördelar laddningen mellan förbruknings- och start-batteri. Senast ändrad av Doral | 19 maj 2008 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Maj , 2008 Nej det är ingen transformator i varje fall, Ärligt talat så vet jag inte vad det där är, ev någon form av effektchopper!? Är den monterad i USA eller Sverige? Men jag rekomenderar nog att Du vänder Dig till en elektriker. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 19 Maj , 2008 Den satt i båten när den kom till Sverige. Tack iaf för ditt engagemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Maj , 2008 Visst är det ett laddrelä (en fet solenoid typ startmotor). De tre skenorna är (från vänster): 1) Plus på batteri 1 (start ?) 2) Plus på batteri 2 (förbrukning ?) 3) Minus (gemensam) Den tunna röda kabeln som går till solenoiden (vänster underkant) är manöverspänning, lägger man plus på den så drar reläet och kopplar ihop batteriernas pluspoler. Den tunna svarta kabeln högst upp till höger i bilden går väl till solenoidens manöverminus (höger underkant, syns ej riktigt på bilden). Skulle jag gissa så: är batteri-plus-polerna anslutna längst ner på skenorna 1 och 2. I mitten på skena 1 sitter sedan generatorns laddfning (dubbla röda) och D-plus för att sluta reläet när motorn går. Slutligen en röd som går till startnyckel/motorinstrument. I mitten på skena 2 sitter plus till säkringscentral husström, samt en (eftermonterad, röd kabelsko ?) som skulle kunna vara batteriladdare plus ?? Högst upp på skena 3 sitter en svart kabel med röd kabelsko, skulle kunna vara batterildaare minus ? En ren gissnng baserad på bilden Är du säker på att laddaren fungerar, det kanske är kortis i den så den suger ur batteriet i stället för att ladda (symtomet som du beskriver det tyder på att spänningen sjunker när den ansluts) ? Senast ändrad av Gunnar_ | 20 maj 2008 | 07:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 20 Maj , 2008 Tror laddaren är ok. Felet upptäcktes förra hösten och jag plockar ur laddaren efter båtupptagningen för att använda den i garaget för att underhållsladda batterierna. Inget tyder på att batterierna inte varit laddade när jag har kontrollerat med volt mätare. Är ett laddningsrelä till för det jag tror, att fördela laddningen mellan start&förbrukningsbatteri? Funderar på att dra nya kablar direkt från laddaren till batteriet för att se om problemet försvinner. Isf är det ju relät. Kom på att jag inte sagt att orginal laddaren hade 2 plus utgångar och en minus. En plus till start och en plus till förbrukningen och en jordkabel. Samtliga går till relät. På nya laddaren har jag bara en plus och en minus, så kabeln till start batteri är inte ansluten. Kanske blir det fel pga det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Maj , 2008 Du säger Felet upptäcktes förra hösten, var det något som kom plötsligt, hur upptäckte du felet ? Har nuvarande laddare någonsin fungerat tidigare (med den inkoppling du beskriver) ? Mitt råd är att du först identifierar vart varje kabel i boxen tar vägen, vart den andra änden sitter (använd universalinstrumentets summer- eller - lägohm-läge för att mäta upp. När du väl vet det, så blir det enkelt att felsöka vidare Boxen i sig ser kanonbra ut, med rejäla skruvplintar/strömskenor så ser ingen anledning att inte behålla den. Reläet är knappast boven här, dess enda uppgift är (precis som du tror) att koppla ihop batteriernas pluspoler så att båda laddas när generatorn snurrar, och separeras när laddningen upphör (isolera startbatteriet så att det alltid är laddat oavsett om du suger ur husbatteriet helt. Att enbart husbatteriet är inkopplat till laddaren kan inte vara felet, mitt system med solpaneler och vindgenerator (parallellkoppladee så om det bara blåser och/eller skiner sol så laddas det) är också bara inkopplat på husbatteribanken, startbatteriet laddas aldrig av dessa. Spontant känns det som om laddaren är inkopplad polvänt så när du slår på den försöker den ladda husbatteriet baklänges, altså sänks spänningen.. Senast ändrad av Gunnar_ | 20 maj 2008 | 19:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 20 Maj , 2008 Eftersom vi förra sommaren i stort sett bara låg i gästhamnar (pga vädret) så fungerade husströmmen, troligen pga att landströmmen kopplades in. Därför vet jag egentligen inte om laddaren någonsin fungerat med nuvarande inkoppling. Jag ska skaffa ett instrument så jag kan kolla var kablarna går. Det är alltid bra att ha ett sådant. Nu vet jag ju iaf vad ett relä är till för. Jag var nere i båten nu och kollade laddningen när laddningen pågick, och den visade 13,7V, och sjönk till 13,3 efter en stund när laddaren kopplades bort. Kan det vara polvänt då? Kan förtydliga att husströmmen fungerar så fort jag stoppar i landströms kabeln. Det spelar ingen roll om laddaren är påslagen eller ej, eller om jag slagit på huvudströmbrytaren på panelen inne i båten. Därför tror jag att båten får jorden genom landströmskabeln. Kan det vara så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 Maj , 2008 Bara ett förtydligande: husström tolkar jag som 12-voltsidan (belysning och sånt som ska fungera även när du inte ligger med landström alls, typ ute på en kobbe). Inte 220 volt i vägguttagen med landströmskabeln ansluten, det är/ska vara ett helt fristående/separat system. Den enda komponent i 12-voltsystemet som har/kan ha kontakt med landströmmen är batteriladdaren, och den är/ska vara helt galvaniskt isolerad från detsamma, så någon jordning kan ju inte komma på tal ? Hur är laddaren ansluten (båda sidor) och vad är det för någon laddare ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 20 Maj , 2008 Laddaren har en vanlig jordad kontakt som jag anslutit till ett väggutag, som i sin tur är kopplat till panelen för inkommande landström. En av plus kablarna från laddningsrelät är ansluten och minuskabeln. Mobitronic batteriladdare 15 A Denna laddare har temperaturreglerad IU0U-karaktäristik. Idealisk laddare för mobil användning i husbilar, motorbåtar, segelbåtar, ambulanser, räddningsfordon upp till en batterikapacitet på 150 Ah. Ingångsspännings: 207-253 V Laddningsslutspänning vid 20°C: 14,4 V Underhållsladdning vid 20°C: 13,8 V Laddningsström max: 15 A Drifttemperaturområde: 0-50°C Mått: 200x60x260 mm (BxHxD) Vikt: 2 kg Batteriladdare för fast montering Våra MOBITRONIC batteriladdare byter namn till WAECO PerfectCharge. De uppskattas framför allt för sin snabba och skonsamma laddning, samt sin mycket höga driftsäkerhet. IU1512, IU1524 och IU2512 laddarna levereras nu alltid med extra utgång för startbatteriet. Utöver en eller två utgångar på respektive laddare finns en mindre utgång som ger max. 1 A för underhåll av startbatteriet, två laddare i en! På WAECO PerfectCharge IU4512 och IU2524 finns hela tre utgångar till separata batterikretsar. Självklart behöver man bara koppla in en utgång. Har man flera kretsar inkopplade laddas alltid den sämsta kretsen först till jämnvikt uppnåtts, då laddas samtliga grupper upp till fulladdat. Art.nr. 69144-915-12 http://www.waeco.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 31 Juli , 2008 Läget nu under säsongen är att när motorn är igång och generatorn alstrar ström fungerar huselen. Den fungerar även när jag ligger med landström kopplad och batteri laddaren är igång. Slår jag däremot av motorn eller slår av batteriladdaren så fungerar inte huselen. Jag har lånat en multimeter och tänkte försöka mäta mig fram till felet, men behöver lite tips. Vad ska jag mäta och hur? Tacksam för hjälp.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 31 Juli , 2008 Läget nu under säsongen är att när motorn är igång och generatorn alstrar ström fungerar huselen. Den fungerar även när jag ligger med landström kopplad och batteri laddaren är igång. Slår jag däremot av motorn eller slår av batteriladdaren så fungerar inte huselen. Jag har lånat en multimeter och tänkte försöka mäta mig fram till felet, men behöver lite tips. Vad ska jag mäta och hur? Tacksam för hjälp.... Det verkar som om du har ett avbrott i systemet mellan där generator/laddare är ansluten och batteriet eller också är batteriet totalt kass. Kolla så du inte har en frånslagen batterifrånskiljare någonstan mellan batteriet och skiljerelät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 31 Juli , 2008 Jag har kollat batterierna med voltmätare och de visar 12,7 V så jag tror de är ok. Vad är en batterifrånskiljare? Hur hittar jag en sådan? Idag fungerade faktiskt huselen när jag tog en tur med båten och la till vid en holme, men efter jag lagt till vid bryggan så var den borta igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 3 Augusti , 2008 Nu har jag hittat felet! Det var en jordkabel till batterierna för huselen som var lös. Jag skruvade dit den igår och nu funkar all husel igen. Tack till alla Er som engagerat sig och gett mig tips och info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser