Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Ankelstam

Orkeslöst ankarspel

Rekommendera Poster

Efter jag sjösatt märkte jag att el-ankarspelet saknar ork att lyfta ankaret! Det får ström eftersom den kan snurra ankarlinan men är annars helt orkeslöst. Någon som vet vad som kan ligga bakom? Hur felsöker jag?

Tacksam för hjälp från oteknisk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med mitt ankarspel förra året. Det finns en anordning som linan löper igenom där det skall vara rejält tajt så att linan verkligen kläms åt. Spänns med en skruv - borde varit en vingmutter - så att linan kläms åt hårdare. Kolla upp det så hittar du säkert orsaken.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske uttryckte jag mig dåligt. Det är alltså själva draghjulet som skall sitta stenhårt mot linan. Det hjulet kan justeras/spännas - det var det jag menade.

Carl_Axel

post-14803-1394235475,9422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan också vara att du får för lite ström fram till ankarspelet. Det krävs tjocka kablar till starka elmotorer, i nivå med startkablar. Om det är OK, så tag en mätare (multimeter inställd på likspänning) och mät mellan polerna på ankarspelet när du kör det. Spänningen skall åtminstone komma upp i 9-10 volt annars har du för klena kablar/batteri. Har du ingen mätare så tag en 12v glödlampa och sätt mellan polerna. Den skall lysa samtidigt som du kör vinschen, då har du bra ström fram.

Jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att du har spänningsfall!!  Vad har du för tjocklek på kablarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något annat som kan orsaka spänningsfall är om det har oxiderat i kopplingarna/kontakterna.

Kolla klämmorna som sitter på batteriet, ta loss dem och rengör med stålborste smörj sedan med polfett. Kolla även konterna till själva ankarspelet så det inte är dåligt kontakt där.

Senast ändrad av Aron2 | 19 maj 2008 | 19:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Förra året funkade spelet riktigt bra, så kablaget är inte för klent (satt på när jag köpte båten). Jag ska kolla både att det är ordenligt spänt och kontakter på spel och batteri är okej!

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om linan är riktigt torr så funkar det sämre, hjälp den på traven i början så funkar det nog!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om orkeslös =  motorn stannar så är spänningsfall (oxid på kontakter) säkert orsaken.

Om orkeslös =  motorn snurrar på men linan står still i alla fall så är det mekaniskt (slirbromsar/dåligt lingrepp etc.).

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2008 | 21:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...