Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
nicklas_lulea

Service på utombordare?

Rekommendera Poster

Jag är i färd med att köpa en hardtop båt, en norrskär 530HT med en Suzuki 100hk utombordare ifrån 1991. Enl. ägaren har motorn gått max(!) 15 timmar. Detta syns då man lyfter på kåpan till motorn. Den är verkligen riktigt ren och inga som helst ålderstecken. Finns det några allmänna tips till hur man kan se om det verkligen stämmer att motorn bara gått ca 15 timmar? Vad skall man tänka på vid köp och framförallt, vad kan en service kosta på en motor? Enl. ägaren är det inte gjort mycket på motorn eftersom den gått så pass lite.

Tacksam för tips & råd.

En annan fråga är att det inte finns något 12v cigg-uttag i båten, är detta svårt att koppla in? Tänkte koppla in 2st.

Mvh,

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12V-uttag är en baggis att koppla in om man bara har baskunskaper i elektronik. Köp ett cigg-uttag på Biltema eller liknande. Koppla plus till batteriets pluspol med en 10A säkring emellan. Koppla sedan minus till jord (motorblock). Tada! Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

15 timmar på 17 år - det är tamejfan en bedrift! Förvånad Om motorn är såpass oanvänd, ingick förmodligen en instruktionsbok i köpet. Om det går att läsa av timmar på motorn, så står det i den. På nya Suzuki-motorer indikeras timmar genom att varvräknarvisaren hoppar olika antal gånger när tändningen slås på. Ingen indikation under 100 timmar, dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det stämmer med timmarna så är det bara att göra en grundservice och helst byta impellern också, sen tuta och kör. Lycka till.
Cig uttag: tipset blir att köpa en Blue Sea System polplint med säkringar så du får ordning på elsystemets utbyggnad. Finns hos t ex Hjermans, med 6 eller 12 poler. Har sådana själv i min båt och de är bra. Se bild.
Cigguttag finns t ex Sutar som har infällad och utanpåliggande. Kolla i Watski katalogen på nätet så ser du hur de ser ut.
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?groupID=5&subGroupID=400300&parentGroupID=400&groupName=Övriga kontakter

/Bo

Senast ändrad av bossee | 19 maj 2008 | 10:58

post-1495-1394235475,9164_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja, det förefaller ju ganska osannolikt att motorn bara gått 15 timmar på 17 år...

Att en utombordare ser hel och ren ut under kåpan är faktiskt inte så ovanligt, trots betydligt fler driftstimmar än så. Stämmer väl också att många maskiner inte går så värst många timmar per år. Det som dödar många motorer tror jag är korrosionen. Aluminium korroderar det med, och det kan bli väldigt svårt att lossa skruvar som suttit länge.

Du borde absolut byta impeller på den om den är 17 år gammal och aldrig bytt och det är nog bara att räkna iskallt med att skruvarna går av. Annat som man brukar byta är olja till växelhuset och ev tändstiften. Sen är det bara att dra igång att köra. Fördelen med en tvåtaktare jmf med en fyrtaktare är att tvåtaktaren fordrar minimalt med service.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar & tips!

Jag glömde tillägga att motorn / båten är körda här uppe i Norr (Luleå/Piteå) vilket gör att ev. korrision i princip uteblir. Finns det något slags riktmärke på vad det kan kosta att byta impeller? Dvs, om man lämnar in båt/motor för att göra arbetet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite priser på http://www.marindepan.se/
(kolla på service/vinterförvaring)

Kontroll växelhus på 100 hästars kostade 780:- 2007, så det blir säkert 10% 2008, impeller tillkommer, förbrukningsmateriel tillkommer ( 15%?), växelhusolja tillkommer, packningar tillkommer, miljöavgift (egentligen båtmotorskatt) tillkommer, hamnar säkert på 1200 SEK, minst, normalt brukar det bli dubbelt vs. sk. prislistor. !! Jag antar att priserna innehåller moms.

Sen är frågan om priset skall halveras uppe i Luleå, det är mer vad jag vet, men här i Stockholm är allting svindyrt !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu verkligen är så att du lyckats komma över en i princip fabriksny, knappt inkörd motor från 1991, tycker jag gott du kan kosta på både impellerbyte och service på en auktoriserad verkstad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis om det stämmer .Jag kan säga så här.Jag köpte en optimax splitter ny förra sommaren.Jag kopplade även in en timräknare.

Vi var ute ifrån mitten på juni till början på agusti. Sammanlagt ca 7-8 dagar.

Antal drift timmar blev 33 timmar och då åkte vi som synes inte mycket.

Jag tror att många som säljer sin båt inte tänker på hur många timmar det egentligen blir på några vändor utan bara drar till med något.

Mitt råd kolla om du kan läsa av motordatorn om antal drifttimmar stämmer det så köp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...