Daniel_B 0 Postad 18 Maj , 2008 Skrivs ofta om att bensinen blir gammal och att den är färskvara osv. Men när blir den för gammal och vad händer om man kör på för gammal bensin? Själv lät jag två halvfulla tankar med 95 oktanig bensin stå över vintern och körde med dem förra veckan utan att märka någon skillnad.. Tog upp båten i slutet av september och satte i den förra veckan.. vilket innebär att bensinen stått i ca: 8 månader.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 18 Maj , 2008 Vad jag förstår så handlar det väl om fukt i form av kondens som kan komma in i halvfulla tankar. Men jag tror också att problemet är överdrivet. Å andra sidan så har du väl inte kört slut på soppan än, va? Det göttaste finns kanske i slutslurken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 18 Maj , 2008 all bensin idag innehåller omkring 5 procent etanol, vatten löser sig i etanol så problemen med kondens borde egentligen inte finnas längre. det ska mycket vatten till i tanken för att det ska vara ett problem, knappast det som bildas på grund av halvtomma tankar. mer om det regnar in:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 19 Maj , 2008 Bensin tappar i oktantal med tiden. Dvs du får inte ut samma effekt. Men det är ingen fara att köra på den och vid normal Svenssonkörning märker du ingen större skillnad efter 8 månader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapsylen 0 Postad 19 Maj , 2008 Bensin som förvaras i öppna tankar oxideras och etanolen i bensinen tar upp fukt. En halvfull öppen tank en vinter brukar nog inte ge några problem, men har du en kvarts tank som du låter stå i två år kan det nog vara svårt att starta. När etanolen tagit upp för mycket vatten separerar den från bensinen och du får en vattenspädd etanol i botten på tanken. Utspädd sprit brukar de flesta motorer ha svårt att gå på. Oxideringen ger en del produkter som kan sätta igen filtret om det blir för mycket. Oxideringen påskyndas av vissa metaller. Flottörhuset på förgasarn är en bra kammare för reaktioner, där kan du räkna med att bensinen åldras lite fortare. Avdunstning sker förstås också, och hade du halv tank när du ställde den och kvarts tank när du skall starta så har du förmodligen inte en så lättantändlig soppa även om inget vatten kommit in. Gamla motorer tål det mesta, men åk inte utomskärs på soppan som stått över vintern. Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2008 En helt gastät dunk eller tank behåller aromen. Motsatsen har vi i öppna förgasarkoppar där flottörhuset inte är gastätt och de lättantändliga gaserna i bensinen försvunit under nåon månads lagring. Härav kommer allt dragande i snören eller gnagande met startmotorer på våren på en motor som sfungerade fint när den ställdes in på hösten. Tittar man på stiften är de blöta så motorn får bensin eller vad man ska kalla den när hälften av innehållet har dunstat. Gnista finns likaså. Det man glömmer är att bensin med sting krävs för att snurra igång maskinen. En dålig plastdunk med pyslock kan få liknande dåliga inverkan på bensinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 19 Maj , 2008 Slutslurken åkte i bägge tankarna.. fick fylla på från jeepdunk. Men jag har inte märkt någonting.. Full gas strax över 30 knop eller låga varv vid trolling ingen skillnad. Om det blivit kondens i bensinen så borde den väl gå lite orent? Likaså om det är vatten i förgasarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser