Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
loken

TV Antenn

Rekommendera Poster

Hej!

Är det nån som har nåt bra tips på tv antenn till min 19tv med inbyggd digitalbox har bara 12v i båten ingen omvandlare till 230v.

Mvh Stefan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har hittat en liten bra antenn på båtaccenten med art nr 050910 för 1290kr som jag skall montera. Ett litet problem bara är att det blir inte så vackert då jag saknar en targabåge. Såg på din bild att även du saknar en sådan så min fråga blir: var skall du placera den?

//P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja jag har inte funderat så långt faktiskt....man får försöka hitta nåt bra ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inbyggd digitalbox så finns som regel matning för att driva de antennförstärkare som sitter i aktiva DVB-T-antenner. Kan vara värt att kolla i tv:s instruktionsbok.

Kolla http://www.kjell.com/ . Finns både vanliga DVB-T-antenner och varianter för rörligt friluftsliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en koppar eller mässingtråd och vresa den runt ett plastföremål (vid klen tråd). Storleken i diameter har inte så stor betydelse, men ta en diameter på 10 till 15 cm och koppla ändarna på ringen till en antennförstärkare av billig model 80-100:- (skrota bort 220 delen och koppla in baterispänningen efter likriktare på antennförstärkaren. o.s.v. se skiss.

post-19228-1394235475,6979_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt så behöver du en antenn som funkar till digital TV (DVB-T).

Antennförstärkare? Det tror jag inte. På större sjöar och på havet är

i allmänheten mottagningen bättre än på landbacken. Jag har en antenn som

är en tvärhand hög med magnet i foten som funkar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har plats för en TV antenn så köp Triax UFO.
Att bygga eget är nog ingen större vits, antennerna är rätt billiga nu för tiden ( ca 700:-).

Bara mitt tips.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har en usb DVT till datorn då? Köpte en av dom första som kom ut, måste kapa sladden till den lilla magnetantennen. Finns ingen skarvkoppling! Går det att kapa den och förlänga med tv kabel och en annan antenn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån har jag också till min bärbara 10 LCD-TV.

Behövs inga stora grejor för att få in en bra signal på öppna havet, och jag kan placera den var jag vill i princip där magneten fastnar. Brukar sätta den på gardinklämmorna som är av stål Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är bara typ en meter sladd på! Och i vissa hamnar funkar den, tänkte kapa sladden och skarva ihop den och sätta på en större antenn, frågan är om man vågar kapa sladden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antennen jag använder är en NARGUS till min Lcd tv 15,4 med inbyggd digitalmotagare.

Får kanon bild med dessa två prudukter.

Fakta om NARGUS H=145 B=100 Finns hos Watski för 1200:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men frågan är om man vågar kapa sladden till den jag har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde inte vara några problem att kapa sladden. Bästa vore dock att hitta en adapter från de lilla uttag du har från stickan till en PAL kontakt eller F.
Tror dock att det inte ska vara några problem att göra sin egna skarv. Om man kopplar en aktiv antenn till USB stickan spelar ingen roll, du har en förstärkare imellan.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delar med mig med info när detta är gjort om detta funkade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem faen glor på TV mitt på öppna havet? Inte jag i alla fall utan där håller man utkik efter mötande farkoster och vid natthamn, så smyger man ju in i skydd för natten och här på västkusten så finns det ju rätt mycket berg som motar. Vitsen med hembygget är ju att man kan forma antennen efter eget tycke och ev. gömma den under rufftaket om man har något eller sticka in den på en lämplig plats och därmed så är den borta b.l.a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trror nog många har med sig tv:n när fotbolls EM börjar! Inte f--n sitter man o glor på tv när man kör! Ta dina kapockdynor och kliv upp på ett berg o njut då när EM är igång och vi andra kanske sitter vid tv.n!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

291.gif

Var det mej du menade?

Är du inte läskunnig?

Står ju i tråden öppna havet.

Va då för djävla dynor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv köpte jag mig en billig antenn på biltema förra året som är både för husvagn och båt, denna går på både 220 och 12 så det är bara att välja det som passar bäst. De få gånger som vi testade den förra året så fungerade den väldigt bra. Körde den ihop med vår bärbara dator.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drivs den av antennsladden eller måste man dra en separat 12V kabel till antennen?

Detta tidigare inlägg:Antennen jag använder är en NARGUS till min Lcd tv 15,4 med inbyggd digitalmotagare.

Får kanon bild med dessa två prudukter.

Fakta om NARGUS H=145 B=100 Finns hos Watski för 1200

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en tv-antenn med förstärkare till våran förra båt på biltema, vill minnas att det var 12-volt på den. Antennen fungerade i vilket fall helt perfekt, den kan jag starkt rekomendera. Inga problem alls. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma antenn som Tropic_7800. Fungerar kanon.
Är samtidigt förhållandevis liten och smidig.
Och ja det är separat spänningmatning 12/24v via box i änden av koaxialen inne i båten

Senast ändrad av lmgb | 05 december 2009 | 16:17

post-10004827-1394236175,2731_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du segelbåt med alumast så är det ju bara koppla in den till masten så får du en rejäl antenn ;)

Mvh//A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte bryr sig om våglängder, impedans, jordplan och att få bild så.............................Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inget problem, bara att kapa och sätta på en antennkontakt-skarv som passar till den kabel du har.

Jag köpte en USB-mottagare med löjlig liten sprötantenn.
.funkade inte här hemma..
klippte kabeln och satte på en standard-kontakt som passade i kåkens TV-antenn-anslutning..
voila så steg signalsyrkan till 5-av-5 från 1-av-5.

P.S. jag vet vad impedans och stående vågor är och hur det funkar..
SM6LFI CQ-DX..Kyss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...