Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
skorpion

Måla en lagad plastbåt - behöver råd och tips

Rekommendera Poster

Hej
Jag har en gammal sportmotorbåt från 60-70 talet som det blev ett stort avlångt hål i förra säsongen. Jag har slipat bort mycket färg och rensat skadan så det skulle bli lättare att laga. Sedan har jag lagt på glasfiberväv tillsammans med polyester ett lager. Sedan har jag använt glasfiberspackel för att bygga upp den vinge/fena som skadan låg på. Därefter har jag lagt på ytterligare några lager glasfiberväv med polyester.

Nu när lagningen nästan är klar (ska lägga på ett till lager med glasfiberväv och polyester tror jag) så hade jag tänkt att måla båten för det ska skydda mot plastpest tydligen. Men jag vet inget om vad man skall ha för färg.
Lagningen är under vattenlinjen. Jag vill göra det så billigt som möjligt eftersom båten är så pass gammal att den kanske inte överlever många säsonger till.

Måste man ha olika färger? Finns det ingen färg som man bara kan måla direkt på polyestern/glasfibern och sen är det klart? Typ en allt-i-allo-färg?

Eller är det en Primer man skall ha direkt på polyestern/glasfibern och sedan en bottenfärg?

Båten används enbart i en insjö.

MVH Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insö = oftast inget beväxtningnsproblem.

Välj bottenfärg först. Exemplevis Lago Racing som fungerar bra på båtar i insjöar (inte i havet).

Använd en epoxiprimer som hör till bottenfärgsmärket, i detta fall Light Primer från International. Måla alla lager (4-6st) för att få ett vattentätt skrov. Måla sedan bottenfärgen.

Allt står att läsa väldigt bra på www.yachtpaint.com.

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...