Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
perres

Avgasrök ur skvallerröret Johnson 15 hk

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis bytt impeller på min gamla johnson 15 hk (91:a), men det kommer fortfarande ingen vattenstråle ur röret upptill på motorn, däremot kommer det avgasrök!? Men motorn går bra och värmenyper ej.

Vad kan orsaka detta?

Topplockspackningen?

Mycket tacksam för råd!!

Ha det gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas flera olika orsaker.

1. Har du satt impellern åt rätt håll?

2.sitter vattenröret som går in i impellerhuset rätt/som det ska?

3.Det kan vara massa skit i kylkanalerna som måste ränsas bort.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råden!

Har kollat allt du skrev förutom skit i kanalerna, får ta upp den igen då! Jag blir sååå trött...

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har samma problem med min 15 hk Johnsson. Årsmodell 85 ungefär.

Vilket håll skall impellern sitta åt ? Vingarna bakåt eller framåt ?

När jag körde min motor i vattentunna så tog det ca 3 minuter sen kom det en rejäl skvätt vatten, sen inget mer. Då stängde jag av. Det står i manualen att det är termostat på den. Skall vatten komma hela tiden i alla fall, eller gör termostaten att det kommer en skvätt lite då och då ?

Om det nu är skit i kylkanalerna, hur gör man då ? Måste man skruva isär hela motorn ?

Tacksam för kommentar. UlfG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man sticka in med en fundering jag fick när jag läste denna tråd, vad händer om man råkar sätta impellern åt fel håll? Om det kommer stadig stråle hela tiden, kan man då vara säker på att den sitter rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vild gissning, jag TROR att vingarna vänder sig rätt själv när den börjar pumpa vatten ,eller?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har bytt impeller på min 15hk johnson -76

Jag märkte att jag fick höja vatten nivån i baljan rätt mycket

Innan vattnet börja komma ut  där uppe.

När jag hade satt dit impellern 

så skruvade jag på axeln(medsols)medans jag satte impellerhuset på plats

Det funkade för mig

//Anders

post-3406-1394235513,0175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vattennivån såklart. Så där mycket vatten hade inte jag i tunnan när jag provkörde den, verkar logiskt att vattennivån måste upp över impellern för att den skall komma igång ordentligt, och impellern sitter ju en bra bit ovanför vattenintaget. Undrar just om det är en 76'a jag har också. Modellbeteckningen heter 15.BA76R och det är brytarspetsar på den enligt instruktionsboken och brytarspetsar slutade man väl med i början av 80-talet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp - en gummi-impeller som inte står i vatten smälter efter mindre än en minut med motorn igång. Dom är kass på att suga luft...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...