Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
mackan06

Mariner 90 hk-00, stannar när den har gått och sedan får stå i 10 minuter

Rekommendera Poster

Hallå
Jag har en Mariner 90 hk- 00 (3 cylindrig förgasarmotor). Den går som en klocka, det ända problemet är att ibland stannar den när man har kört med den ett tag och sedan stänger av den i ca 10-15 för att sedan starta igen. Då verkar det som om den går på soppan den har i motorn och sedan lägger av. Det är inga problem att starta den sedan kör man 50 meter då faller varvet och den Pumpar man sedan upp soppa med blåsan så går den bra efter det. Men man ska ju inte behöva pumpa varje gång man ska åka då man nyss har kört? Kan det vara så att soppan rinner tillbaka från motorn och så orkar den inte pumpa upp ny efter ett tag? Det sitter ingen backventil in i motorn förutom pumpblåsan, utanför motorn sitter även ett vattenavskiljningsfilter, kan det spöka?

Tacksam för tips
mvh
/Mackan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har du kontrollerat så inte bensinslangen är sprucken någonstans så att den suger in luft. Ett annat fel kan vara membranet i bensinpumpen som det har gått hål på. Skulle rekomendera dig att köpa en ny bensinslang med ny blåsa till att börja med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hittade en gammal tråd med samma problem som jag har (Mariner 75hk -90). Löste det sig med bensinslangbyte eller var det nåt annat fel?

Min får inte soppa och blåsan blir helt slapp, inget tryck alls. Bytte bensinslang idag men den går inte bra ändå. Den startar bra men dör gärna efter en stund varefter man måste pumpa igen. Då jag kör med högre hastighet så går det bra men om jag stannar och väntar 10-20 min så måste man pumpa igen efter att man startat, annars dör den efter en halv minut.

Nån som har tips för vad som kan vara problemet? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

se till att bränsleblåsan är vänd uppåt för bästa funktion

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i några dagar slitit med exakt samma problem, och det visade sig vara ett microskopiskt litet hål i bensinfiltret, det sög in luft vid fullgas och filtret tömdes sakta på bensin och ersattes med luft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...