Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Mikaelma

Sea Ray vs. Ryds 695?

Rekommendera Poster

Vi är en familj på 4pers (2vuxna och 2 mindre barn) som går i båtköpartankar. Vi är intresserade av en båt på 7-8m och har kikat lite på Sea Ray (Sundancer)220, 230 och 240, men även på Ryds 695. Då vi inte har någon större erfarenhet av båtar och har småbarn önskar vi en praktisk och funktionell båt, som helst inte skall dra för mycket. Vi tycker att Sea Rayen ser trevlig ut, framför allt i och med mittkabinen. Det vi dock är något fundersamma över är Sea Rays akterlösning, där det ser ut som om ryggen på soffan är låg och därmed inte främjar barnens säkerhet. Soffan har dessutom en öppning för passage till badbryggan, vilket också ser ut att vara en mindre bra lösning ur säkerhetssynpunkt. 

Finns det någon som har erfarenhet av dessa båtar och som kan ge oss lite synpunkter, samt fördelar/nackdelar med respektive båt?

MVH

Mikael

 



Senast ändrad av Mikaelma | 18 maj 2008 | 15:22



Senast ändrad av Mikaelma | 18 maj 2008 | 15:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ryds 695:
Kolla på Ryds 695 klubbens hemsida.
http://www.ryds695.se/

Sea Ray:
Är det Overnighter modellen du är intresserad av?

220 Overnighter är ju en klasssiker med snygga linjer och ganska bra kvalitet. Går fint i sjön. Har inte öppningsbar frontruta med trapp upp på fördäck och det är en nackdel.
Bör nog ha 5.7 liters V8:an för at komma till sin rätt.
19 raders V-form vid akterspegeln (i alla fall på äldre modeller).
U-formad aktersoffa.
Ingen fast toalett utan Porta potti är det som gäller.
Tror den tillverkades till och med 1995.

230 Overnighter är väl efterföljaren till 220.
21 graders V-form vid akterspegeln.
Vanligaste varianten i Sverige är nog med C-formad aktersoffa.
V-koj för två i fören.
Finns med bl a 5.0 liters V8 220 hk med Alpha One drev är standardmotorn och som option fanns bl a 5.7 och 7.4 liters motor.
Har trapp upp till fördäck (och öppningsbar frontruta tror jag).
Porta potti.
Tror den tillverkades till och med 2002.

Sen finns det en Weekend 225 som tillverkas nuförtiden, kanske är ersättaren till 230 Overnighter?

240 Overnighter
Äldre modeller har ingen trapp upp till fördäck, kanske på nyare?
Tror det är fast toalett (kanske option).
19,5 graders V-form vid akterspegeln.
Standardmotor Mercruiser 7.4 liter med Bravo drev.
Tror 240 Overnighter tillverkades fram till och med 1998, 240 Sundancer kom väl ca 1996  och hängde med till 2005/2006 nåt sånt.

För mer info kolla på Sea Rays modellarkiv
http://international.searay.com/archives.asp

Finns ju varianter på bl a 240 skrovet t ex Sundancer och Sun Sport.
Sea Ray 240 Sundancer finns det ju rätt många begagnade på blocket att välja på.
Har ju sina fördelar med stickkoj för barnen, toalett, trappa upp för genomgång via öppningsbar mittruta osv. Mercruiser 5,7 liters MPI motor med Bravo 3 drev plus duoprop kan nog passa fint på en sån.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 18 maj 2008 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant när du säger att ni är en familj på 4 pers och nämner Ryds 695 så tänker jag på Aquador 22HT. Har ni tittat på den?

Mkt barnvänlig med dörren i fören som man bara går igenom. Dessutom är det inte fel med de snygga linjerna eller att den har innombordare.

Prisläget är kanske lite högre men jag vet inte vilken budget ni har att röra er med.

 

Men hursom, lycka till med köpet!

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STORT tack BO! Jag skall genast gå in och kolla på länkara!

Vet du något om hur törstiga dom olika alternativen är?

Vi tycker att Sea Rayen ser trevlig ut, framför allt i och med mittkabinen. Det vi dock är något fundersamma över är Sea Rays akterlösning, där det ser ut som om ryggen på soffan är låg och därmed inte främjar barnens säkerhet. Soffan har dessutom en öppning för passage till badbryggan, vilket också ser ut att vara en mindre bra lösning ur säkerhetssynpunk. Några synpunkter?

Återigen, tack!

MVH

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Marcus,

Vi har sneglat på Aquador, men tycker att prisnivån blir ett steg för högt. Kanske ett alternativ lite längre fram!

MVH

MIkael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lite tips om mer läsning:

Vi Båtägare 0001 SEA RAY 220 OVERNIGHTER, OMVÄRDERING.
Båtnytt 0208 SEA RAY 225, TEST
Vi Båtägare 0406 SEA RAY 225, TEST
Vi Båtägare 9907 SEA RAY 230, TEST
Vi Båtägare 0604 SEA RAY 245 SUNDANCER, TEST

Kan beställas på Vi Båtägares hemsida.

Bränsleförbrukning:
Läste testet ovan om Sea Ray 245 Sundancer och den drog vid 21 knop 1,87 liter per nautisk mil med Mercruiser 5.0 liters MPI och Bravo 3 drev.

Du har inte nämt nån ekonomisk ram men ju nyare båt och motor desto mindre problem med båten och motorn rimligtvis. Dokumenterad service på motor och drev är A och O förstås, samt att du själv fortsätter serva motor, drev osv om du skall ha möjlighet tilll ett bekymmersfritt båtägande i framtiden. Båtar är väl lite mer vårdkrävande än bilar så var beredd på att det kostar en del att underhålla en båt. Och försäkring, kostnad för upptagning, vinterförvaring och sjösättning (om man köper dessa tjänster), bensinkonto, konto för oförutsedda kostnader/reparationer mm.
Om du hittar en båt du verkligen funderar att köpa så kan det vara klokt att låta en besiktningsman besiktiga båten. Kostar förvisso en slant men det är väldigt bra att få skriftligt dokumenterat brister på båten så du vet om dessa (och även ev pruta med hjälp av besktningsprotokollet).

Om ni skall vara ute på sjön en vecka eller så i sträck är nog den lite större Sundancer 240 att föredra där det finns fyra ordenliga sovplatser. Verkar finnas många 240 Sundancer med 5.0 liters motorn (260 hk) men jag är lite osäker hur bra den räcker till? Tror snäppet större motor kan vara att föredra (300 hk). MPI (elektronisk bränsleinsprutning) är det på nyare årsmodeller och det är att föredra framför förgasare.

Finns en på blocket med 300 hk motor, i det närmaste ny båt (2006:a):
http://www.blocket.se/vi/16170449.htm?ca=7_s
(kapellet ser dock lite ovanligt ut sluttande i aktern)

Det där med öppningen ut mot badplattformen, det finns såvitt jag kan se på bilder och filmer som finns på 240 Sundancer en dörr som går att stänga/låsa. Kolla upp det så du vet.

Lite tester som finns på internet på 240 Sundancer:

http://www.boattest.com/oem/general-info.aspx?ID=288&lp_id=295#OverView
(film och flikarna Overview, Testresults osv)

Video (2006 Sea Ray 240 Sundancer då den gjordes om en del):
http://www.boattest.com/videos.aspx?source=boats&ID=969&target=video&speed=broadband&folder=searay&clip=searay240da

http://www.trailerboats.com/output.cfm?id=1128763§ionid=314
(test med Mercruiser 350 MPI Horizon 300 hk som kanske passar båten bäst)

En nackdel med många amerikanska båtar är stängd förpulit som försvårar tilläggning med fören mot brygga. Den går förstås att öppna upp om man vill.

Kolla noga att båten är CE märkt, kolla om den är privatimporterad från USA eller köpt ny i Sverige. Kolla ev landströmsystem är anpassad för vårt system (230 volt).

En annan båt (nordisk) som kanske kan passa Er behov är Askeladden 705 Voyager.
Exempel på blocket: http://www.blocket.se/vi/16274342.htm?ca=7_s
Se även andra Voyager på blocket och Askeladdens hemsida för inredningslösning.
220 hk Mercruiser 4.3 liters MPI bensinare är den vanligaste motorn i den båten. Inget farvidunder men kan nog passa en familj i Er storlek.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 18 maj 2008 | 21:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha en öppning till badbryggan är fantastiskt bra. Du slipper blöta soffor och vingligt klättrande. Jag skulle säga att dörren bak är en säkrare lösning. Barnen har flytväst antar jag så trillar dom i så blir dom blöta, inget mer. Har själv tre pojkar och nemas problemas.

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bo och P för era inlägg.

Vi har läst testerna och måste säga att vi tycker Sea Ray Sundancer verkar vara en mkt bra båt för oss! Vi funderar dock hur förbrukningen är jmf med andra båtar i denna storleksklass! Vet ni ngt om det och har ni någon aning om vilka av båtarna som kan tas up och dras på egen trailer? 

MVH

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Sea Ray Sundancer verkar vara en mkt bra båt för oss! Vi funderar dock hur förbrukningen är jmf med andra båtar i denna storleksklass! Vet ni ngt om det och har ni någon aning om vilka av båtarna som kan tas up och dras på egen trailer? 

Hej,

Förbrukningen på planande båtar i storleksklassen 7,5-8,5 meter med V8 bensinare 260-300 hk landar i trakterna av 1,8-2 liter per sjömil vid marshfart 22-24 knop nåt sånt.
En större motor drar nödvändigtvis inte mer bränsle eftersom den behöver varva mindre vid marshfart så du skall inte vara rädd att köpa en båt med lite extra hästkrafter tycker jag. Sen drar den mer på fullgas förstås men går å andra sidan fortare också :)
Sen finns alternativet med dieselmotor men det blir betydligt dyrare alternativ både ny som begagnad. Drar visserligen mindre bränsle men som sagt dyrare ingångskostnad med en dieselmotor.

Båtar i den här storleksklassen 7,5-8,5 m väger ca 2,5 - 2,8 ton utan bensin i tanken och prylar du vill ha i båten. Knappast båtar man trailar omkring med om man inte har en bra dragbil och BE körkort. Skall du traila en sån här båt i 80 km/h så är en sån trailer ganska dyr.
En båtupptagningsvagn med stel axel och utan bromsar (30 km/h) är dock betydligt billigare men då får du inte ge dig ut på motorväg och motortrafikled.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 18 maj 2008 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aning partisk i frågan är man ju kanske, men ändå.  Min SeaRay 250 Sorrento ligger nu till salu på www.smy.se  mer välvårdad och servad båt med den åldern finns inte, jag lovar, dessutom har hon en ny drivlina.   Just nu sitter jag i min nya segelbåt och även hon kommer att se ny ut om 20 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Fin båt men dock förgasare och Alpha One drev. MPI och Bravo3 med duoprop smäller dock lite högre men priset på din båt verkade ju rätt OK.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt som sagt!

Antar att bränsleförbrukningen ligger strax över 2l sjömilen?

/Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, ett alphadrev men nytt. Det förra höll i 18 år. Och visst en gång till, en förgasarmotor, men du kanske såg vem som har satt ihop den? Kolla in antesmotor på nätet så ser du vem som laborerat. I planfart runt 25 - 27 knop så vill hon ha knappt 2 liter, runt 1,8 - 1,9. Ligger man i deplacementfart i 6 - 7 knop nöjer hon sig med knappa litern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mer tänkvärda ord från en gammal SeaRay ägare ......

Efter 1991 någon gång ,så blev modellbetäckningen INKL badbrygga .

Mao. stirra er inte blint på modellnummer utan titta på bred och längd i meter/centimeter!!!

Blir en stor skillnad ska ni upptäcka !!! Mitt ex , en SeaRay 220 DA -91 är större än nyare 240 DA ...!?!?!?!   så är det .   Bra att tänka på .titta på  www.searay.com   och arcive !!          så finns alla modeller med fakta för nedladdning , som nämndes tidigare.

En till sak . finns en del DA med V6 ... SKA MAN INTE HA.. bara att tänka till så förstår man varför . Ca 2ton båt  200L soppa .packning . alla människor ombord ..osv !!!!!!!!!! 

En  5.7 liters för att orka med allt ,ska de vara ! Min drog knappt 2L i marsch 25-26 knop.  Titta er inte blint på just förbrukningen , är oftast bara dl upp eller ner . Finns saker som kostar mer än bara förbrukningen !!!!!!!  SKICKET!!!!  MOTORN !!!!!  DREV!!!!!!

Du kommer INTE under 1.5L/ nm  , och över 2l/nm blir bara om du tok-kör !

Fördelen med Terras båt är att ALLT är fixat och att den är på 25 fot ! Titta på den för att ha en bra referens till nästa båt Ni testar !!!!!!!!!! 

Mvh  jocke med en ChristCraft numera.

post-11345-1394235475,8379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kollade själv på sundancer 220,230,240, 250 osv innan det blev en 270 pga planlösningen och utrymmets skull vilket jag ännu inte ångrar.

Sundancer 220, 230 o de äldre 240 (96-00) väger kring 2 ton och fungerar att traila även i 80 med rätt bil, kärra o kort.

Integrerad badbrygga finns på olika modeller från -89 o framåt.

220 sundancer har en främre soffa (förarsoffan) som kan fällas bakåt för att kunna sitta ansikte mot ansikte med de i den aktre soffan med bord mellan sig, men då försvinner ju de främre sittplatserna som fanns... fungerar kanske med den lilla familjen som er, men ej om man vill vara flera - då måste man ställa in lösa stolar.

230 sundancer har fom -94 en liten u-soffa i aktern på cockpit istället för utspridda små säten/soffa med bord mitt i (där man går in/ut).

240 sundancer kom med en ny modell/planlösning 2000 tror jag, med en liten främre L-soffa samt 2 små soffor mittemot varandra akter till.

Jag föredrar planlösningen som finns i 240 96-00, 250 95-99 samt större modeller som 270, 290 osv i samma årgångar med längsgående soffa på babordssidan och många sittplatser.

Skulle med välja en båt med öppningsbar dörr till akterbryggan så slipper man klättra för att komma ut.

Bra att tänka på kan vara att välja en båt med stora kapellet (campingkapell- som är i bra skick) om ni vill kunna nyttja båten även vid lite sämre väder, eftersom de små som sluttar ned till aktern eller slutar tvärt på mitten rakt ned, gör att man ej kan vistas på ett bra sätt i aktern på båten när de sitter på. Detta gäller även de större båtmodellerna. Dessa kapell är dyrare att köpa men ger mkt mer båt och jag skulle själv aldrig handla en båt med ett halvt kapell.

Tror inte heller på V6 alt för dessa båtar, de är för tunga med last i, minst 5,0 motorn.

 Skulle tro att bränsleförbr. som sagt hamnar mellan 1,5-2,0 L/dist för 220,230 o 240 med 5,0 alt 5,7 L V8 motor i marchfart med olika last osv.



Senast ändrad av Dykarn | 19 maj 2008 | 10:48



Senast ändrad av Dykarn | 19 maj 2008 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra inlägg!! Vi suger åt oss alla tips och synpunkter och beger oss inom kort ut för att uppleva båtarna live.

En liten fundering: är det någon som har erfarenhet av Ryds 695 och skillnaden mellan den och Sea Ray?

Mvh

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering: är det någon som har erfarenhet av Ryds 695 .........

 

Om just Ryds är det flera som har skrivit inlägg om här på MG .. !

Läs lite om märket och vad som diskuterats .

 

/ JCC

post-11345-1394235477,4062_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...