Masseman 0 Postad 18 Maj , 2008 Hej !! Vad kör ni på för oktantal ??? Har själv en 5.7 liters v8 (förgasarmotor), bör man använda sig av 98 oktan eller funkar det med 95 ???. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Thor 0 Postad 18 Maj , 2008 Spikar (bensin självantänder utav trycket) inte motorn med 95 så ska det nog funka bra med det. Eftersom det är en förgasarmotor så antar jag att den har ett par år på nacken. Så motorn ändrar nog inte förtändning om man har lågt oktantal. Det är nämligen så att i moderna motorer så anpassas tändningen efter oktantalet i bensinen. Detta för att undvika att motorn spikar och att motorn ska få ut högsta effekt. lågt oktantal=mer förtändning=mindre effekt högt oktantal=mindre förtändning=mer effekt men detta gäller bara i morderna motorer (rätta mig ifall jag har fel). men det betyder inte att alla nya motorer går bättre med högre oktantal, är motorn byggt för 95 blir det ingen skillnad med 98. Det brukar vara motorer med hög effekt som man vill ha högt oktantal i. du har visserligen en v8, vilket är en stor motor så det kan mycket väl vara så att den är byggt för 98 oktanig bensin. men testa dig fram. spikar (eller knackar samma sak) så ska du ha 98. är det ingen skilnad kör på det lite billgare 95. kom lite offtopic i vad du fråga kanske men kan alltid ta och redogöra för hur det ligger med vilket oktantal man ska ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 18 Maj , 2008 Hej, Jag har samma motor (-88 års modell) och den går lika bra oavsett 95 eller 98. Man inbillar sig gärna att 98 är bättre men kanske inte alltid är det. Däremot sägs det att 95 oktan inte mår lika bra att stå i tanken t.ex. över vintern. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Masseman 0 Postad 18 Maj , 2008 Hej !! Tack för svaren.. Det var bara en allmän fråga om vilket oktantal ni kör på, så då forsätter jag att köra på 95 eftersom den inte spikar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 18 Maj , 2008 Jag har hälften så många cylindrar och 3,7 liter mindre motor (AQ 130C)och kör med 95 oktan med blyersättning utan spikar. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 18 Maj , 2008 Kan kanske stämma! Grön 95 innehåller ju 5% etanol och etanol har väl egenskapen att dra åt sig fukt. Den 98-oktaniga soppan lär inte innehålla någon etanol vad jag har hört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Thor 0 Postad 18 Maj , 2008 Det är ju också så att bensin är en färskvara. Oktantalet sjunker när bensinen blir gammal. alltså är det bättre ifall man har så högoktanig bensin i som möjligt om den inte ska användas på ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser