Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Groenling

VHF COBRA HH-325, är den bra?

Rekommendera Poster

Jag skall få en VHF radio som födelsepresent. Eftersom jag åker bara rund inomskärs,, räcker väl en bärbar radio, eller? Hittade den på seasea och den verkar vara ok. Men jag vet egentligen ingenting om detta, så kom gärna med litet tips/ förslag.

Tack på förhand

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att ha med på båten för säkerhets skull.Jag använder båten antingen i insjön eller inomskärs i Marstrand/ Göteborgsområde. Så jag behöver väl ingen fast installation. /Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prismässigt så blir skillnaden mindre och mindre mellan fast och handhållen. Gav 1400 kr för min fasta Cobra på båtmässan i år. Då var iofs båten förberedd med 12V och antenn sedan föregående ägare.  En handhållen är ju bättre än ingenting. men det lär vara skillnad på hur långt man hörs.

Beror på vad du har för båt. Har du skyddat läge utan vattenstänk för en fast monterad? Och plats för en bra högt monterad antenn? Det ger ju klart bättre täckning.

Det är ju lite byngel att fixa så man enkelt kan ta den med sig när man lämnar båten. För många långfingrade personer som smyger runt för att man ska låta den sitta kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Snor tråden lite och kanske väcker den till liv....

Har precis tagit certifikat och börjar bli sugen på en vhf och har också tittat på VHF Cobra MR HH 325 på seasea, och undrar samma sak, är den bra?

//Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är sugen på en bärbar VHF (trots nakdelar som räckvidd), efetrsom jag har bara en stypulpet, alltså inte så skyddat läge för en fast installerad VHF och dessutom bara kör inomskärs in GTB skärgård. Och då måste det ju räcka med en bärbar VHF. Jag hittade inga tester, men Cobran verkar vara bra. Kanske skall vi köpa två och försöker pruta :-)

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...