Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
loken

Växelförare Omc Cobra

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har packat om drevet i vinter och när jag bytte packboxen till växelföraren så gängade jag upp den från underhuset och sen tillbaka tills den var i botten men då gick det inte att få i backen...hur mycket skall den gängas ned?? Samt är det nån som vet hur man justerar in växlarna på ett bra sätt?

Mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har gjort en rätt vanlig miss... Växelföraren skall sitta 183mm mätt från underkant av godset i axelns överkant ner till kanten på underhuset.. Mätt med neutralen i.. Lite dum konstruktion det där speciellt så lätt som det går att gänga stången. Lätt hänt att man gängar ett par varv av misstag när man demonterar/monterar drevet... Den ska alltså inte gängas ända ner....

Senast ändrad av Micke_Se | 17 maj 2008 | 20:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Jag gängade den i botten sedan skruvade jag upp den 3 varv nu har jag monterat tillbaka drevet igen har inte prövat justera växlarna ännu är 3 varv för lite???

Mvh Stefan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Svårt att säga om 3 varv är för lite.. Jag mäter alltid.. Har aldrig räknat varven eftersom det troligen skiljer från olika drev.. Men en känsla är att det inte är HELT fel.. Möjligen nått eller ett par varv till.. Har tyvärr inget drev tillgängligt just nu för då hade jag kunnat kolla. Men säkrast är som sagt att mäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag tänkte pröva att sjösätta till veckan jag backar ned båten och startar upp och prövar hur växlarna är innan jag lämnar trailern, har du nåt bra tips på att grundinställa växlarna nu verkar det bra när jag bara snurrar på proppaxeln.

S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns det bra när du snurrar på axeln, dvs växlarna låser som dom ska så fungerar det säkert. Justeringarna uppe vid motorns länkage kan du med fördel göra med båten i sjön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina svar jag tror att det bara är lite finlir med justeringarna, sen e d förhoppningsvis bara att njuta av sommaren (3 grader och snöfall i morseRynkar)!

Mvh Stefan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...