waccas 0 Postad 17 Maj , 2008 Hej på er alla jag har en fråga angående tändningen. När jag vrir på vevaxeln så att skivan står på noll läge då pekar min rotor på sexans punkt på fördelaren jag har kopplat om tändkablarna så att det stämmer med den tändföljden, Den startar o allt stämmer men har det någon betydelse att det är så eller måste man vrida tillbaka fördelaren så att när vevaxeln är nollad så skall rotorn peka på ettans markering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 17 Maj , 2008 Hej igen . Skall bara lägga till att när jag kopplat bort motståndet då startar den med en gång men kopplar jag tillbaka det så startar den inte vad kan det bero på B-30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 17 Maj , 2008 Det låter helt klart som tändningsfel! Om det bara vore det så säg? Har du rätt tändstift? Rätt avstånd på detsamma eller brytarna? Kolla igen, stämmer det? Om inte, kolla med en skvätt k-sprit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 17 Maj , 2008 Hej Waccas. Motståndet är förmodligen trasigt, mät det med en ohm-meter det skall finnas kontakt men jag kan inte svara på hur många ohm det skall vara men det skall inte vara avbrott i den. Motståndet har till uppgift att inte ta ut all effekt ur tändspolen annat än vid start då den förbikopplas. Mvh Svinninge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 17 Maj , 2008 Lyft fördelaren så du får den mot ettanscyl...annars kan du inte ställa tändningen rätt.... Har själv en B-30 i min båt....ganska kännsliga att tändkurvan stämmer.... Lycka till.... Senast ändrad av peos | 17 maj 2008 | 23:19 Senast ändrad av peos | 17 maj 2008 | 23:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 18 Maj , 2008 Hej . Jag tackar för alla svar skall ner till båten och ändra detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 18 Maj , 2008 Du missade inte bara att vevaxeln går två varv när fördelaren snurrar ett? Dvs om du vridit ett varv på vevaxen och ställt remskivan i noll igen borde fördelaren peka på ettans tändkabel. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 18 Maj , 2008 Jo det är helt rätt jag var ner i båten idag och ändrade fördelaren i rätt läge och det är som du säger att när man vrir veven ett varv såpekar den på ettans markering och så tar man ett varv till så hamnar rotorn på sexans läge, jag ställde täningen för örat så nu funkar den som det skall ,kan även starta utan att koppla bort motståndet tack för alla goa tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser