Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Gäst Uffe

Några frågor från en rookie

Rekommendera Poster

Gäst Uffe

Hejsan, som nubliven båtägare hoppas jag att några kan förbarma sig och ge svar på mina, kanske korkade, frågor. 1. Har köpt en Örnvik 550HT 1978, står på trailer. Vilket är det smidigaste sättet att sjösätta? Om man backar ner trailern på rampen i vatnet och rycker spärren på vinschen så kommer ju veven att vispa runt med en väldans fart. Ska man använda förtöjningstampar ( några gubbar) och sänka ner den? Hur gör ni? 2. Har en 40hk utombordare till båten. Har läst om många Örnvik 535 som har upp till 150hk motorer... Jag trodde att mindre båt(längd) klarade mindre motor. Eller beror det på något annat ? 3. Planing. Har läst mycket om detta men är inte säker. När jag drar på (full)gas så gräver aktern ner sig, vid vilken hastighet borde denna båt plana ? 5,50m lång 500 kg 40hk motor.Saknar el-tilt ovh trimplan. Mkt tacksam för svar från proffsen i detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Har erfarenhet av en 520 HT båt med 25, 40 och 55hk. Toppfart med dessa motorerer och en person i var 16, 21 resp, 27 kn. Med 4 personer 11, 18 resp 26. 40 hk låter att vara för lite på en såpass stor båt. Jag skulle gissa på en toppfart på ca 18 kn med en person i båten. Då går den i plan men inte mer. Med fyra i båten kommer den sannolikt sjunka till 12-13 kn toppfart och gräva ned sig som du beskriver. Minst 70 hk borde du satsa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Den kommer inte rulla ner av sig själv. Du måste putta ner den ändå. Sen gärna en tamp i fören att hålla i. 2. 535 är den sportiga modellen, med ett annat skrov, vilket gör att den klarar större motorer. 550 är mer en glidar-modell. Den är alltså inte gjord för att gå särskillt snabbt. Storlek på båt har alltså inte alltid att göra med hur stor motor man kan ha. Skrovet på 550 är mer rund än 535. Själv skulle jag vilja ha en Örnvik 535 men har inte råd :-( 3. Planar den med fullt gaspådrag? Att den gräver ner sig är helt naturligt. Skrovet är inte direkt planande (möjligen halvplanande) så det skulle inte förvåna mig om den inte gör det. 70hk är helt lönlöst till den modellen. Den kommer bara gräva ner sig ännu mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger

Hej. Jag hade tidigare en örnvik 550HT med en 50hk. Till detta även powertrim samt trimplan. Maxfart var då runt 23 - 25 knop, så det låter rimligt runt 18 knop med en pigg 40hk. Är motorn av äldre modell så har säkert några av motorns hästkrafter drunknat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Uffe

Hej och tack för alla snabba svar. Sardaukar , kan du se på bilden om detta skrov är direktplanande eller halvplanande ? Funderar vid vilken hastighet med 2 resp 4 personer som båten planar... Utombordaren är en 40hk 2-takts Mercury från 95 i skick som ny. Är det någon idé att monera en trimfena på kavitationsplattan ? Märker man någon effekt eller är det meningslöst ? Se: http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/311766_Xw2.jpg

post-0-1394234271,6102_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara halvplanande. Jämför med 535 som någon länkade till förut, den är direkt planande. Men trimfenor hade nog inte skadat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...