Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
lovenvik

Vänster våg svallar.

Rekommendera Poster

Hej. Nu har jag sjösatt min ockelbo t17 delux för fösta gången. Går kanon men är inte nöjd med vågorna riktigt. Den väntra vågen ser kanon bra ut, men högra vågen är mindre och den svallar över. Vet nån varför ? kom med tipps. Lägga tyngder i båten på vissa ställen kanske? Eller är det pågrund av propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse, så här ser det ut bakom min båt (ca 30 knop), se bilden.

/Bo

post-1495-1394235474,683_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

svårt att se. Men som jag sa en stor fin våg. och en mindre som svallar över. Jag åker wakeboard så ligger i ca 15-17 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om jag förstår rätt (av dina tidigare inlägg) så har du en Volvo Penta AQ130 (A-D) B20 med drev (100 A el B).
Har du kabelstyrning eller hydralstyrning?
Går båten rakt när du släpper ratten eller drar den åt nåt håll?
Vet inte riktigt hur stor effekt en felinställd trimfena kan ha men på undersidan av drevets antiventilationsplatta finns det en trimfena som kanske står lite fel. Man jag vet ej om det kan ha nån betydelse för problemet du undrar över. I alla fall är det bra att ställa in den korrekt s båten går rakt i marshfart.
Sen farten 15-17 knop är väl lite halvknepig fart för planande båtar, på gränsen att plana och kanske trimvinkeln på drevet kan behöva justeras lite om det är den farten du mest håller till i. Har du provat att ändra på viktfördelningen i båten under gång - hur ser vågen ut när du har mer vikt på ena eller andra sidan?

Hur ser vågen ut i 25 knop?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 maj 2008 | 17:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska dra ut med båten igen när det slutat snöa :@ Så ska jag ta kort i olika hastigheter får du se vad jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här var jag ute och åkte i ca 25-28 knot skulle jag uppskatta det till. SOm ni ser så svallan ena vågen över totalt medans den anndra är str och fin.

post-26723-1394235484,473_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där kan jag känna igen, jag tror det beror på propellerns rotation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar fundera på om det är avgasröret som slutar jäms med båten som kanske slår sönder vågen.

Senast ändrad av lovenvik | 21 maj 2008 | 22:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller kan det vara alla avgaster som kommer upp ur vattnet i en väldans fart som förstör vågen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag menar att eftersom propellern roterar så kommer den del av propellern som ligger närmast vattenytan förmodligen skjuta vattnet något åt sidan. Precis samma sak händer väl på den andra halvan av propellern, men då åt motsatt håll. Vattnet som lämnar propellern har väl en viss vridning, jag tror att det är därför det ser ut sådär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det ser ut som en kombination av propellersvallet eller vad man nu ska kalla det som uppstår pga av proppens rotation, samt att det i mina ögon nog verkar som båten är något snedbelastad, alltså lutar litegrann.

Det förstnämnda är svårt att komma ifrån, det lär inte hjälpa med propellerbyte, men å andra sidan brukar det inte vara så markant. Det sistnämnda kan du ju lätt kolla genom att alla i båten ställer sig på först den ena sidan, sedan den andra och kolla om vågen förändras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på sned belastning. Prova också tilta upp motorn lite under körning och se om det bättrar sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inge trimtilt men kan ju ställa upp motorn innan jag åker. funkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog beredd på att satsa en slant på att båten lutar lite åt ngt håll..

Då vi åker wakeboard efter en kompis Buster XL med en eftermonterad Pylon så blir båten ganska vinglig då man åker ut i sidorna och då fick vi exakt samma fenomen med vågorna, fast den ena vågen försvannn helt... dock så lutade ju båten extremt mycket pga den är smal går lätt i vattnet är lite v bottnad och pylonen var jättehög..

Vi har samma sak då vi drog förut efter våran Örnvik 500CLX med 90hk.. Så om någon satte sig på fel sida i båten så blev det samma sak..

Men som sagt det är bara mina erfarenheter

lycka till!

/ Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, tycker det ser ut på bilden som att den lutar åt SB. Isf, är det naturligt att få den vågen...

Prova att flytta lasten i båten och se om det blir ngn, skillnad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det har jag. Tänkte du att det kan vara avgaserna som komme rupp som gigantiska bubblor och slår sönder vågen eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, självklart får du ju ett extra svall av det....  Som man även kan få av en ekolodsgivare, nerfällt trimmplan mm,...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...