Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Brunabonan

J-80 fock till Maxi 77?

Rekommendera Poster

Någon som vet om en fock från en J-80 med måtten (se nedan) passar till en Maxi 77? 

förlik: 9,3m
akterlik: 8,7m
underlik: 3,0m

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag såg också det men det skiljer ju bara 9cm men du som säger är nog det enda att rätta att pröva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte hela världen att seglet är lite för litet. Åt andra hållet är det katastrof. Nu kan du ju sträcka upp det ordentligt på förstaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

njaa tvärtom är det väl nu va?

måtten var väl gällande för J80 focken? 9.30m och maxi 77 förstag på 9.21m

kan nog bli kämpigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärt om är det.

Tack för svaren, det luter nog åt en ny genua1 istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ju även mycket begagnat till maxi 77an om man inte är så sugen på att köpa nytt.

om det nu skulle passa med J80 focken tänk då även på vinkel som staget har, seglet är ju sytt och skuret efter mast/förstags vinkeln på J80n och om det skiljer för mycket så får du inte ut samma prestanda med den focken som en original fock till 77an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla segel kan få ligga där de ligger. Oftast inte värt att testa. Jag har några helt omöjliga MAXI 77-segel nånstans och de duger till regnskydd på kräftkalas. Jag hissade ett sånt en gång och tog snabbt ned det så jag inte behövde skämmas då det såg för påsigt och helt anskrämligt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Forgus31. Importsegel är dessutom såpass billiga idag att det inte lönar sig att köpa begagnat. De segel som säljsbegagnat till familjeseglare är oftast ganska ordentligt slutkörda, så även om man satsar på billigaste enklaste importseglet är det ofta rejält mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det enkelt att importera segel? Hur gör man? Hur mycket billigare blir det?

mvh
R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar vanligtvis inte importera själv, det vanligaste är att gå via ett ombud. Det finns flera, men för att nämna några finns Kabat, Boding (Polen), Gransegel, Segelhuset (Thailand) och någon som kör med segel från Turkiet som jag glömt namnet på.

Man kan säkert direktimportera själv också, men då hjälper det nog om man kan prata det lokala språket och kan slänga sig med segeltermer. Hur förklarar man för segelmakaren i Gdansk att man vill ha dubbla revrader, fullattor osv när han kanske bara talar några få ord engelska och ett par tyska - och vem ringer man när man upptäckte seglet blev lite för stort när man försökte hissa det första gången?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kolla exempelvis RollyTasker, som syr sina segel i Thailand. www.rollytasker.se

mvh   //Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr lägger nåt lokalt företag beslag på rätten att sälja en viss vara men det kan inte vara helt omöjligt att köpa t.ex om man kan ta det själv från Tailand vid en semesterresa. Men vem orkar med att släpa hem 20 kg segel. Och vänta på att det ska bli klart.

Jag skrev till Rolly Tasker när jag skulle köpa segel sist men hänvisades till Svenska representanten. Lika med Polska segel.

Därmed är i stort sett prisvinsten utsuddad och själv köpte jag från en Göteborgsfirma som syr i Smögen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...