Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
ExLandkrabban

Nybörjarfråga om trimläge motor!!

Rekommendera Poster

Sjösatte min Flipper 630 OC med en Mercury EFI 115HK utombordare för några veckor sedan. Är en fullständig novis på båtägande/båtkörande Glad men i stort sett går det bra. Mina funderingar som jag hoppas få lite tips på här är hur jag när jag börjar köra skall trimma motorn till ett bra grundläge beroende på hur tungt lastad jag är. Som det är nu tar det en bra stund innan jag kommer i planingsfart i ett bra läge så att varvtal och fart ökar. När jag är ute och kör själv så har jag fått hyffsad stuk på det, men då jag är tungt lastad har svårt att få bra effekt.

Tacksam för tips! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Tror felet jag gjort varit att jag trimmat ut till det läget som är bra när jag åker själv och startat i det läget även när jag varit tungt lastad. Provar med att starta med helt intrimmat nästa gång!

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kommer garanterat att göra mycket stor skillnad. Ta för vana att alltid trimma ner motorn max när du går ur planing (om du inte kör på grunt vatten förstås), accet blir bättre och motorn behöver inte jobba ihjäl sig för att upp båten i planing.

mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är dessutom bra för trimkolvarna att vara helt indragna för att förhindra påväxtning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...