Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
tocajan

hur gör man, sjösättning på onsdag!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag äger nu min först båt, en magnifik midget och har tusen frågor inför sjösättningen på onsdag. Fick med en massa tampar i olika storlekar och undrar vilka ska vara vart (för, akter, ankarlina-hur lång och hur kraftig?)Och varför har alla båtplatser linor emellan? Hur får jag dit dem (är det klättra omkring som jag tänker mig? Vilka tampar/rep/kättingar behöver jag inför sjösättningen och seglingen? (bortsett från alla grejer till seglen) 

Hur exakt mastar jag på? (vet ungefär men uppskattar tips) hur går egentligen sjösättningen till. Några speciellt jag ska tänka på?

tack alla gamla seglarrävar/johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båt! Även om det kan ta dig ett tag att greppa läget om alla tampar så går det faktiskt att komma igång snabbt ändå - så svårt är det inte! Men det bästa rådet jag kan komma på är att du bör ta med dig någon kompis som är van vid sjösättning och påmastning.... Att komma sjön är lugnt, ha en tamp i fören och en i aktern som räcker ner till marken även om ni har kran som lyfter högt. När du är i sjön så flyter båten eftersom du redan på land krupit omkring inne i båten för att kolla att alla hål i båtens skrov har kranar som SER täta ut.... och så har du koll på dem när du plumsar i... syns direkt! Nästa steg är att starta motorn, det är en jättefördel om du kan provstarta på land och testa... Annars så är det ALLTID en vänlig själ som ordnar kort bogsering... Ha en 20 meter lina redo nere i båten... Och att ha en 30 meter lina med någon sorts krok färdig för en boj är standard... Men en kompis som är van är nog ovärderlig... förklarar vad som händer samtidigt som det pågår... Du kan dock klara dig med alla hjälpsamma båtmänniskor som finns runt omkring.... givet att du får tolerera att de är lite stressade. Men för påmastning så skulle jag vilja säga att hjälp är nödvändig första gången, kan du få förra ägaren att hjälpa till kanske? Annars fixar varje van seglare att hjälpa dig masta på.... du kan till och med be dem som står i kö för att själva masta på att hjälpa till... de har egenintresse i det! Men då lär du dig nog inte så mhycket som om det är en kompis som gör det... Resten ger sig - jag lovar. Att hantera en båt är som att köra en bil, det är bara ett antal timmar / lektioner så kan du börja. Bra dock om du kan läsa sjökort så du slipper stress med det SAMTIDIGT som du ska växla...förlåt skota hem... Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  När du angör bryggan vid mastkranen tänk på att båten måste kunna röra sig ngn meter fram och tillbaka vid påmastning och avmastning så se till att tamparna som du binder fast båten med är ca 2m för långa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att lära sig t.ex. tilläggning, förtöjning, mastning etc är att se på hur andra gör. Man ser snart om någon är rutinerad, då går det fort och smidigt. Ta efter !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gjorde precis samma sak som du ska göra idag! de var faktiskt till och med en MM.... Tänk på att ha med dig massa extra sprintar mm mm eftersom de är väldigt lätt att tappa saker i vattnet. När de gäller verktyg så är de inte mycke du behöver ta med men om du skulle glömma något så blir de inte roligt, så ta med: 2st Skiftnycklar, 1st kniv och 1st näpptång (för att nypa till sprintarna)

När masten är på plats och alla vant sitter där dom ska så tar du fallet och drar ut till en av mitt vanten och tar ett mått, sen drar du över till andra och ser till så att de blir samma måt... när dom är lika så spänner du upp dom. vips så har du en rak mast.

 

Hoppas att de går lika bra för mig som för dig!

Ha de bra

Tomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra råd är att vara två vid sjösättning och påmastning. Ibland bler det stressigt av olika anledningar, även för den erfarne så ha som sagt gärna med dig någon som vet vad det handlar om.

 

Varför man har linor mellan platserna är för att de kan underlätta vid tilläggning. Ingenting nödvändigt, men det skadar inte heller. Tågvirket skall ha ryckdämpare, vissa har bara i fören/aktern, själv föredrar jag både för och akter.

 

Glöm inte, ha ALLTID tampar, båtshake och verktyg LÄTT TILGÄNGLIGT! Förutsett att allting går åt h*lvette så kommer det gå fint Flört

Får önska dig en trevlig båtsäsong och lycka till!

//Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...