Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
snok

bara strul med båten

Rekommendera Poster

nu ska man sjösätta båten ,jag har aldrig haft så mycke strul med allting.först fick jag byta sjövattenpumpen den läckte som ett såll.sen började tändningen krångla,mitt i allting så lägger startmotorn av.som grädde på moset så får båtj-velen ingen soppa, är det bara jag som har haft problem med båten...  snok Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var lite så jag hade det förra sässongen fast lite mer strul. Hölls la med service o småkrångel tio gånger mer än vad jag åkte i den. Kostar pengar gör det också, utan att åka en meter:)

Men i år ska det åkas strulfritt, så fort hon kommer i vill säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det börjde bra. Sjäsättningen gick kanonbra, motorn med nyservad förgasare startade direkt och gick bra...men båten gick sakta (20 knop) . Åker på ett motorbyte eller en renovering av cylinderpackningar etc etc etc...

Sådant är livet om man ska ha båt, man får vara beredd på sådant. Driftsäkerhet är A och O. Bara att gilla läget :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle sjösatt förra söndagen. Med en båt som fick ny maskin förra året och i år var det bara att bottenmåla byta olja och sen skeppohoj. Men ack inte då har haft påhälsning av någon med långa fingrar som tagit div saker så nu ligger man där och skuvar igen lite tröst för dig kanske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan nog toppa de där, skulle hel renovera båten, tänkte vad skönt motorn är iaf hel, grr så fel jag hade, beställde startrelä då det var paj fick ett nytt, hopp då gick det sönder fixade då ett annat som kommer snart, sen gick gas vajern av fixade då 2 nya, som nu är jätte sega, grejar ja lite med det, jaha då är packboxarna i v-huset slut!! har nu köpt nya ja då gick ett lager sönder, så förbannat sur på sk*ten nu,, går nått mer sönder nu binder ja en sten i motorn o sänker den, he he

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att du kan sänka motorn även utan sten!=) Sjösättningen strulade för mig med allehanda stängda bommar, ej funktionsdugliga båtplatser m.m. Men båten fungerar iaf just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ha ha, jo, men riktigt block så ingen någonsin får upp den :P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ni, det är väl bara att fortsätta med eländet. Jag bytte turbo på min motor. Jag fick med en packning från firman jag beställde, men jag tyckte redan från början att den inte satt bra, men ivrig som man är... När jag fyllde på kylarvatten flödade det hur mycket som helst. Pratade med Björnhammarvarvet och fick jättebra support. Antagligen bara att byta packning igen. Dit med den nya samt försöka torka upp c:a 2 liter vatten under motorn med diverse sugande material. Varför ska det vara så jäkla trångt runt motorn undrar man. Men tillbaks till eländet. I denna stund är jag på väg att beställa tid för iläggning, jag tänker att jag bara ska provstarta motorn. Pang, inget händer. 0 volt på samtliga batterier. Börjar nysta i elen(båten inköpt förra sommaren). Det ser ut som ett fågelbo, så jag rev ut hela skiten. Ett batteri till motorn bara, sen ska båtjäveln i sjön. Resten får jag ta sen. så, håll tummarna för mig är ni snälla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där verkar ju helt normalt.

Under fjolårets semestersegling hade jag minst ett tekniskt problem varje dag. Dessutom ösregn och motvind i stort sett varje dag. På väg hem från Danmark fick jag ont av ischias.

Nästa morgon kunde jag nästan inte röra mig. Jag hade gått in till Läsö Österby hamn föregående eftermiddag,  för att jag tröttnade på att sitta i ösregnet och att ischiasen var mycket besvärande. Jag kröp fram på däcket och lossade förtöjningen kröp tillbaka till sittbrunnen och lossade akterförtöjningen, styrde ut ur hamnen, la på autopiloten och satte kurs på Vinga. Vid Vinga västra anngöring skar motorn.

Jag är i full färd med att plocka i båten alla prylar man behöver inför nästa helgs seglats. Inget har krånglat hitills, om man bortser från att laddningen på dynastarten har lagt av, men såna smådetaljer är  nästan inget att räkna.

Det finns alltid nån som har det värre.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kylare till turbon sprang läck i juni förra året - märkte ingenting förrän jag kört ett bra tag (brukar inte dra på utan köra lugnt). Sjövatten hade dragits in i motorn och när väl felet blev upptäckt tog det 4 veckor innan jag kunde få fatt i en reparatör och då var samtliga cylindrar kass. Har nu väntat på motorn sedan juli/augusti i fjol men nu blivit lovad att den skall vara kvar denna vecka. Kostnad 85.000 kr.

Hade önskat att jag bara haft fel på vattenpumpen, vajrarna eller liknande.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förra år var ingen fröjd.

Efter en hel vinters enovering av allt de goda såg ja fram imot en fin sommar. Hade fixat allt på båten under vintern utom motorn som skulle vara nyrenoverad så den gjordes inget stort förutom konservering och service.

Nu till saken. sjösatte när det snöade i april. han nyttja båten ett par ggr innan motorn värmenöp. jippi. var bara att införskaffa en ny beg nyrenoverad motor som sattes i. Men nej nej, den motorn ville inte vara med och leka. I höstas när båten togs upp kunde man se att den ny införskaffade motorn hade gjort sitt och gick ej att räda.

Vart då till att renovera den gamla motorn som ha nypt som sedan monterades i för ett par veckor sedan. äntligen en ny fin motor. men.. vid montering upptäktes att Varvräknare, trimplan och startspärr lagt av under vinter, ja ja. bara att fixa.

När båten till slut kom i sjön så visade det sig att knutarna i drevet hade gett upp under vintern. Bara ta upp båten igen och nu så ligger hon på land och väntar på sjösättning som förhoppningsvis blir nu på söndag.

Om det inte funkar nu så vet ja inte vad man ska ta sig till.

/peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara härleda till min tråd förra året, en summering av hur båtsommaren 2007 sett ut...

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=182089

Har i år(2008) bytt tändkablar, tändstift, kondensator & brytare, kamrem, propeller, satt så att alla batterierna är hopkopplade som ett batteri och slitit bort det gamla kopplet med ett startbatteri och två driftbatteri... nu startar båten strax innan jag satt i nyckeln...

Sjösättningen gick väl typ NOT inte bra!! Kranbilskillen vart inte helt fokuserad på uppgiften, så att när han lyfte från bockarna så vart det alldeles för mycket bakvikt... jepp, ni anar rätt... båten hasade med sina 2 tonn rätt ner i backen med aktern... Högra trimplanet bockat... men nu är hon där i alla fall, och vi skall eventuellt ut till helgen och ligga över i naturhamn...

Som du märker så skall det inte vara helt smärtfritt med båtliv... men när det funkar, så är det alldeles underbart och man har glömt de stunder som varit jä***ga... Cool



Senast ändrad av Keddy | 20 maj 2008 | 13:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när alla andra skriver om sina missöden så ska jag allt dela med mig lite av mina.

 

Jo det började med för ungefär två veckor sedan att jag skulle provköra båten. Motorn gick fint startad direkt. Men visade sig att ett stödlager mellan motor och drev var kasst (går ej att byta utan att lyfta ur motorn). vilket inte upplevdes alltför intresant.

Jo inte nog med det, öppnade motorluckan och kikade ner, jo vad ser jag. Ett oljebad. panik, var kommer oljan ifrån? Jo- oljetråget läcker (packningen) jaha inte så farligt. Sen läckte de olja vid insuget plus mellan ventilkåporna rann de olja.  toppen.

Sen vart de upp med båten på land igen, hem och beslutade mig för att lyfta ur motorn och se över grejerna lite.

Väl hemma skulle man hänga av drevet, lossade slangklämmorna till knutbälgen. OJJ vad kommer här, ser ut som olja. var kommer det ifrån ?Skäms   jo men det visade sig vara en packbox i drevet som gett upp så drevoljan läckte in i bälgen ...suck...  blev bara till riva det också. vilket verkade rättså överkomligt i alla fall, får nya delarna i veckan.

Igår kväll skulle ja lyfta i motorn igen i alla fall, men vad upptäckte jag när jag skulle bulta dit tråget igen, jo jag hade fått fel packningar. Bara till att lyfta undan motorn igen.

Men jag tänker inte ge upp, det känns inte som jag är värst här precis. he he. Det löser sig nog.


Från det ena till det andra, måste jag bara nämna vad som hände mig med min föra båt (styrpulpet).

Hade fixat lite med elsystemet i motorn skulle ut på liten runda provköra, jag rattar rättså hettsigt höger och vad händer, telflexen tycker av och där åker jag runt i cirklar och sen skulle man släppa av på gasen och vad händer då, reglage handtaget lossnar så jag kan inte dra av på gasen heller . paniken ökar och ökar när jag ser att jag kommer närmare och närmare land. Vad tänker man då, JO man stänger naturligtvis av motorn med hjälp av tändningslåset såklart. Men jag vrider på nyckeln men inte reagerar motorn på det heller. utan den fortsätter sparka på för fulla spjäll. Nu vet jag inte längre riktigt eftersom man inte hinner tänka så mycket vid ett sånt tillfälle men som tur var fanns det elektriskt choke på den modellen så jag lyckades döda motorn genom den............
där ´ blev jag sittandes i båten ett bra tag innan jag återhämtat mig och greppat paddeln.

Det visade sig senare att jag råkat komma åt dödar kabeln på motorn så koppla ihop att igen så gick de stänga av igen.

Denna berättelse kanske verkar väldigt osannolik, men den är facktiskt sann även om det är svårt att tro.

 

/ Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var fasen värst.

Vette F-n vad man skulle gjort i en sådan situation.

Men men.,

Hoppas att alla kan få en toppen sommar, (utan missöden)

// Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du är inte ensam, min motor gick bra när jag la i den men sen började den hacka.Tycker att allt jag köper ska krångla!!!

Men hoppas att du får ordning på båten!CoolCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av mina lanternor hade lagt av när jag testade i går. Tog 10 minuter att gå bort till SeaSea och köpa ny glödlampa. Vinner jag med den historien?Skrattande

Men allvarligt talat får jag ont i huvudet bara av att LÄSA era historier. Kanske läge för en slöfock som mig att sälja av båten innan något allvarligt inträffar.. Hoppas att allt löser sig för er i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två bra dagar för båtägare,

 det är när du köper båten och når du säljer den..

Jag Står ut med det mesta fortfarande,

 för att vara båtägare så innebär det att måste man gilla att meka..

Ha ett gott seglings år 2010 med massa prylbyten..Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 370 lång rib. När jag skulle ta upp den efter sommaren så var det massor av vatten i dubbelskrovet (typ 50 liter). Det var så att det rann ner vatten till dubbelskrovet i luckan där fram. Så det var därför den gick så trögt ibland haha. Den fick stå satt allt vattnet rann ut och det tog ett tag för att hålet där vattnet rann ut ifrån var inte så stort.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte motor på min båt förra året efter att den gamla motorn höll på att sänka hela båten.

I dag när jag skulle plocka ur tanken rann den ner 10 liter diesel i mitt nymålande kölsvin....shit happens.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...