Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Fredric_sthlm

Tråkigt besked, uselt komp, Ny 350 V8?

Rekommendera Poster

Ja då fick man nådastöten idag när min båtmekaniker komptestade båten. Har haft svårt att få båten att gå snabbt nog samt att microbrytaren stökade så nu jäklar anåda skulle det fixas med byte av växelvajer och...komptestas...

Såja, ringde glatt mekanikern för att höra hur det gått..En cylinder hade inget komp alls. Dom andra dåligt. Borde ju komma upp i 10 kg i alla fall men det var nada. Inte konstigt att båten gått som skit. Konstigt att jag över huvud taget gjorde 20 knop nyss... Bild på motorn bifogad...

Hursomhelst båtbröder, skall jag sikta på en 260 hk utbytesmotor (29000) eller ngt annats strokat eller uppborrat? Hittade en 290 hk 350 motor på Ancora

Gällande renoveringen av min gamla, vilka rekommenderas i Sthlm? Värmdö Marinteknik har jag ju hört talas om men störst är inte alltid bäst (säger jag till frunSkrattande). Jag planerar att köpa ett utbytesblock och sedan plocka över mina gamla delar och sedan sälja det renoverade blocket. Fel? Är det galet att sälja en renskrapad motor? Bättre att köpa en begagnad komplett motor eller?

Vad sägs om denna? CHV-350LMLB-4 hos http://www.ancoramarin.se/MotorerErPris.html

US Marine, Hansen Racing eller Ancora?

Tips på begagnat i bra skick mottages varsamt och högst tacksamt!

Bråttom som attan. Vill ju åka båt nu :-)

Båten, en Bayliner 2655 -89a.

post-15211-1394235474,253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning för denna typ motorer. Dessa verkar inte ha nya block och toppar. Blocken kan fungera men topparna är en svag punkt på beg 5.7l och 5.0l. Rostar sönder mellan kylkanaler och cylinderlopp. Slutar lätt i generalras då motorn drar in vatten i cylindrarna. Näst intill omöjligt att hitta beg toppar som är fräscha och det verkar vara beg renoverade toppar på dessa motorer.

Om du letar på tex blocket så var uppmärksam. Finns massor av florida motorer på marknaden som ofta är rejält rostangripna inuti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, så det mest ekonomiska är att hitta en komplett, renoverad, begagnad svensk motor?



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 17 maj 2008 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en ny original Mercruiser eller Volvomotor med insprutning och modern teknik. Utbytesblock ger bara problem, resten av grejorna är ju fortfarande gamla och slitna. Inte blir det billigare heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nya renoverade motorer som finns på marknaden är säkert kontrollerade på den känsliga punkt i toppen jag nämnde men som sagt. Vid de tillfälle jag och bekanta sökt beg toppar har det vart näst intill omöjligt att hitta riktiga.

Kompisen bytte sina 5.7 mot 7.4. Tror ev han kan ha kvar den ena(sötvattenskyld). Ska kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du fått kompprovsresultaten redovisade ?

Om du har det så skriv in dem här med resp cyl i ordning så kanske det går att reda ut vad som orsakar de låga värdena och vad som behöver göras...

Dålig topplockspackning, defekta ventiler, kassa kolvringar osv.

Hur länge har problemet med dålig hastighet funnits ?? 

Om detta endast är senaste tiden och den har tappat rejält så behöver det ju inte betyda att den är slut i  motorn men något allvarligt kan ju ha inträffat.

Har problemet smugit sig på kanske den har sett sina bästa dagar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan Buckard som jag köpte båten av satte in denna motor istället för en OMC som enligt honom var slut. Båten gjort 27 knop för tre år sedan. Har haft problem med att den dör vid friläge och satte in en vassare förgasare vilket gjorde saken ngt bättre. Har ju förstått att det är microbrytaren som spökat hela tiden.

Hursomhelst, båten har gått långsammare och långsammare, så att det smugit sig på stämmer.

Mekanikern säger att värden låg mellan 0 och 5 kg. Hans mätare spar inte resultatet så jag har det inte definierat vilka cylindrar som hade vad. Är det kört eller går det att få liv i den igen utan att betala massor i renoveringskostnad?

Vad brukar en renovering kosta? Ska ringa Värmdö Marinteknik imorgon och se om dom kan kika på den i veckan samt ge ett besked på hur snabbt det isf (om det är värt det) kan åtgärdas.

Klart att det enklaste är att köpa en begagnad komplett motor. Att köpa en sprillans ny till en sådan gammal båt känns som ekonomiskt självmord. Man får betala ca 70 000 för en sådan och det vete katten om jag får igen när jag säljer den.

Kolla gärna om din kompis har en motor till salu Capitan. Klart intresserad av erbjudanden på 5,7:or! En MPI vore ju en dröm men antar att det landar på en förgasarmotor i slutändan ändå.



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 18 maj 2008 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller importera en nya från USA.

Dollarn är på bra nivå nu.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såsant Ringhede, tips på vad jag ska leta efter och var? Hur snabba leveranser har man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det låter ju mer som att han satte in en motor som var slut och behöll den andra Flört.

Om kompvärdena från alla cyl låg mellan 0-5 kg så har ju något allvarligt hänt alt motorn är mer eller mindre slut i loppen skulle jag tro.

Min bigblock V8 skall ha (och har) komp kring 8 kg.

Man brukar ju kunna testa sig fram för att hitta felet vid dålig komp men då oftast vid en eller några st cyl med dåliga värden.

Enstaka cyl brukar oftast vara ventilbekymmer.

2 eller flera i rad, tyder på läckande/kass topplockspackning

Sedan kan det ju vara kolvringarna som är slut så de ej tätar i loppet.

Kan då testas genom att slå i en skvätt olja i den/de cyl med lågt värde för att se om värdet ökar med oljan i som tätar lite.

Läckande topplpackning kan väl ge en del vatten i motoroljan om jag inte är ute o cyklar, kollat den ?

Du kan ju alltid lyfta ventilkåporna med för att se hur ventiler/fjädrar mm ser ut och om de rör sig som de skall när du drar runt motorn (försiktigt).

Att köpa en beg motor utan någon form av garanti eller provkörning och testning (komptest mm) kan ju om du ha otur betyda att du hamnar i samma sits som du nu är, men fattigare, så försök i så fall att få chans att prova motorn innan köp och gå igenom den så gott det går !

Installation av ny motor i båten gör den ju naturligtvis mer lättsåld, men du lär aldrig få tillbaka pengarna du lagt ut för den, var så säker. Närmast kommer man nog vid egen import som sagt, men då blir det ju inte lika enkelt samt tar tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla via ebay

Där hittar du flera företag som säljer både nya och renoverade Mercruiser.

Priserna där är hälften mot Sverige. Glöm dock inte att det kommer MOMS och frakt på priset men det ärndå mycket billigare.

Givetvis kan det bli lurigt med garantier mm.

Det mesta till båtar är betydligt billigare där.

Denna kostar $5850 och om man räknar på dollarkurs 6kr så blir det  35100kr

Plus moms = 43875kr sedan tillkommer frakt.

MERCRUISER 5.7L, 250 HP, NEW MARINE ENGINE COMPLETE

länk

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCRUISER-5-7L-250-HP-NEW-MARINE-ENGINE-COMPLETE_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ50442QQihZ002QQitemZ120260093554QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Eller detta företag

http://stores.ebay.com/Victory-Marine

 

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 18 maj 2008 | 17:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det klart!

Slog till på en motor idag från Värmdö Motorteknik, en nyservad Mercruiser 5,7 EFI som gått drygt 200 timmar inkl nya limpor/ knän som jag sätter in i morgon kväll (hoppas på regnfritt). Detta känns som den klart lättaste lösningen.

Här är motorn http://www.blocket.se/vi/16370542.htm?ca=11_s

1220570545.jpg

Tack för all hjälp. Vill även hissa Diego på Ancora Marin som visat sig var mycket förtroendeingivande i våra samtal idag. Han säljer NYA motorer, inga renoverade med taskiga toppar etc som vissa andra tydligen gör så att alla vet det. Rekomenderar honom verkligen. Jag föll dock för EFI´ n med insprutningen.

Bud mottages på min gamla motor med dåligt komp att ha som hobbyprojekt?

Mvh Fredric 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...