Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
tropicalmahogny

Hjälp!!Jag Ny mahognyträbåtsägare vet ej vad???

Rekommendera Poster

Jag har precis  nu köpt en mahognymotorbåt fr 70-talet men den har stått på land hela förra sommaren och har därför torkat och har fått blåsor och släpp i lacken på friborden. Undrar därför om jag ska göra totalrent med renskrapning m varmluftpistol eller enbart göra en lättare återställning av det som är dåligt och försöka få i båten snart nog....eller ta denna sommar och fixa allt???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till båten!

Inte ska du ta bort lack som sitter bra, så roligt är inte det att skrapa. Däremot ska du ta bort det som sitter löst och gärna någon cm till runt själva släppet.

För övrigt måste jag som så måste jag rekomendera tips och trix på Träbåtsakuten, där står det mesta om vad du behöver veta.

Lycka till/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Lasse, du bekräftade precis det jag själv oerfaren kommit fram till. Skall använda varmluftpistolen och skrapa bort ca 2-4 cm runt området som släppt. Skall läsa på ytterligare på träbåtsakuten och se om jag blir klokare. Undrar nu om det blir fula kanter där jag lägger på benaroljan där det ska gå kant i kant eller om jag ska lägga över hela fribordet att antal lager efter renskrapningen???

Skall se om jag förstår mig på datorn så skall jag bifoga en bild på min pärla som jag inte vet vad det ar för typ av båt äns... men vacker är den och jag stolt båtägare som tänker vårda detta kap. Det är inte en pettersonare men ca 7x2m väl med förhytt med 2 sovplatser(om det nu inte läcker allt för mycket) och står torrt under takdel och kapell.

Senast ändrad av tropicalmahogny | 17 maj 2008 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båten blir väldigt avis när jag lser om den.

Fick tipset att ha blöta trasmattor liggandes på durken i träbåten så att den inte torkar ut och spricker under vintern och även på sommaren om man landförvararden.

Lycka till med båten som tidigare nämta är träbåtsakuten en riktigt bra sida för träbåtsägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätt och sätt båten på grunt vatten det första dygnet och använd den några säsonger och ta en sak i taget det är både tidskrävande och dyrt att bevara och vårda mahognybåtar till eftervärlden. Vid förvaring på land pensla in kölsvinet med kallpressad linolja i förebyggande syfte för att inte virket skall torka ut.

Nestor08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra att lära finns i boken Träbåtsrenovering av Thomas Larsson.

Sjösätt o använd är mitt råd, först efter användning märker du vad som är viktigast att åtgärda.

Lycka till med båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sent svar men dock!

Blåsor i lacken, ett åtekommande fenomen. Det vanligaste felet många gör är att man vispar upp fernissan eller ännu värre skakar burken. Då blir det tveklöst bublor i lacken !

Du skall röra fernissan åt samma håll med känslig hand så att du inte får några bubblor i färgen det är grunden dör ett lyckat lackresultat.

Seflower08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...