Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Sparre

Glapp i styrningen - teleflex

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt med teleflexstyrning. Har egentligen aldrig studerat närmare hur en sådan styrning fungerar, men på båten som jag hade innan var den inte alls lika glapp.

Vad är det som är fel när styrningen glapp? Hur åtgärdas det enklast? Det känns som att det är i själva ratten som det glappar, inte vid motorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Misstänker att det e en hydralstyrning så då kan det vara så att du inte fått ur all lyft ur systemet. Brukar vara ganska vanligt att man inte luftar tillräkligt efter montering.

Kan vara värt att köra igenom ngn lite olja till.

Lycka till.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaa. Teleflex är väl inte hydraul utan wire??? Eller är jag ute och seglar tillsammans med Jocke SeaRay nuObestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaa, altså wire är nog vanligast men finns också hydraulGlad

Glappet beror oftast på slitage, oftast vid styrväxeln, brukar gå att renovera med att köpa nya stålband o lägga in i styrväxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. Visst är det så. Finns bägge delarna, men när man hör om problem med glapp så var första tanken... wire....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är helt klart en wirelösning jag har. Man behöver alltså byta ut hjulet bakom ratten som wirern snurrar upp på....?

Kanske blir något att titta på inför nästa säsong:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det tror jag inte, men du ska kolla glapp i wiren mot hjulet och om glapp byta stödbandet som ser till att wiren ligger tryckt mot hjulet, det brukar vara det vanligaste felet. Kolla vart exakt det glappar och sedan åtgära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har ratthus/styrväxel liggande du kan få, funkar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland glappar wirehöljet i ratthuset. Ta bort locket på baksidan å kika när du rör på ratten så borde du se var det glappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för alla svar, men jag kör nog vidare med glappet denna säsong. Har meckat så mycket med båten och är nu angelägen att få den i sjön innan säsongen är över:-) Förhoppningsvis kommer den i sjön kommande vecka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...