Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Koyote

Propeller på 280 och 290 drev.

Rekommendera Poster

Hej,

Någon har tagit kompisens propeller till hans 290 drev. Är det någon här som vet om en propeller till 280 drev passar på axeln. Jag råkar ha en extra hemma. 

Båten skall endast flyttas från sjösättningsrampen till bryggan 2 distans bort. Sen måste självklart en anpassad propeller med rätt stigning införskaffas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SkrattandeDen passar. Sedan beror det förståss på om båda propellrarna går åt samma håll. Annars kan det bli att backa för att det skall gå framåt.

Senast ändrad av Fnulip | 16 maj 2008 | 21:43

Senast ändrad av Fnulip | 16 maj 2008 | 21:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Nu är båten i hemmahamn med hjälp av en gammal trasig propeller han hade hemma i låg fart. Efter lite efterforskningar nu i lugn och ro verkar det som att det finns långa och korta axlar på 280 och 290 dreven som är 100 resp. 125 mm långa. Till 290 drevet sitter en V8 monterad och den har då den längre axeln. Till min gamla AQ 170 har jag en kort axel.

Med andra ord passar dom i det här fallet bara på diametern men inte på längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns distansbricka att köpa till så går det att använda korta propellern till den längre axeln. kostar någon hundring. På blocket finns det massor av begagnade propellrar till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...