Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
PetMyr

Ingen gnista.

Rekommendera Poster

Ingen gnista i Volvo Penta B20 Aquamatic A105. Är det någon som har något tips?

I höstas fick vi igång motorn. För någon dag sedan fick vi gnista och motorn kom nästan igång men nu är den död. Vi tror att vi kollat allt men inte hittat något fel. Vad ska vi kolla någon som har något tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev gnista medan jag skrev inlägget. Nu startar motorn som den ska. Det var för dåligt slipat vid brytarspetsarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du bör nog byta brytarspetsen om du slipat den.

Det är så tunn beläggning på kontaktytan, att det kan bli problem i framtiden annars.

 

Mvh pejon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja det tipset rekomenderar jag verkligen! Köpte en till min B20 förra året vilket var det enda positiva under säsongen som slutade med en knäckt avgasventil och hål i en kolv. Men innan det hände så hann jag prova ut nya fördelaren och den fungerade fint, finare tomgång och mer lättstartad, den gick dessutom jämnare i hela varvtalsregistret (elektronisk tändförställning, d.v.s inga vikter som slänger runt och krånglar)

Sen slipper man ju bry sig om fördelaren överhuvudtaget, inget på den slits ju ut mer än ev fördelarlocket och där passar originallock!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...