Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Trollbacken

Ekolodsgivare humminbird

Rekommendera Poster

Skepp ohoj,

Har just sjösatt båten för 3:e gången i år, men nu med nymonterat ekolod.

Jag har monterat akterspegelsgivaren på akterspegeln efter några dagars vånda innan jag vågade borra. Det funkar ok förutom en sak. Givaren plöjer upp en våg som sköljer över motorn. Vad tror ni jag skall justera ni som säkert råkat ut för samma sak?

Sitter den för lågt eller högt? Har jag fått fel vinkel på den?

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min nya (beg.) båt. Tidigare ägare har tydligen kört så ett tag... Den funkar bra i låg fart, men inget vidare i högre, skärmen blir full av ekon och djupanvisningen blir helt osannolik. Är detta normalt eller brukar dom fungera även i högre farter (upp mot 20-25 knop)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var uppe i 25 knop och lite sjögång. Vad jag kunde se var att den knasade ur ett par gånger, men jag tror att det beror mer på sjögången i mitt fall. Jag monterade så att hela givaren är under vattenytan vid planing. Det är kanske detta som är felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma fenomen med givaren till en Humminbird 717 på en ny Buster M som handlaren satt dit. Allt är nytt och installerat av någon som verkligen kan det hela, eller ja, borde kunna. Det var så att vi tog en första test tur med båten och såg då att vattenplymen stänkte ner hela motorn och det tyckte handlaren och jag inte var ok. Så det var i och ur med båten ett par gånger innan det vart bra. Saken var den att givaren helt enkelt ska ligga med bakänden på givaren svagt lutad bakåt och ligga i nivå med vattnet så att undersidan på givaren ligger precis i vatten och inte hamnar ovanför vattenytan när man dra på lite fart. Framkant på givaren ligger någon cm under kanten på botten av båten. Just detta visade sig vara det som var mest noga med. Ligger fronten av givaren för djupt stänkte det en hel del. Det var en del mekande innan det vart bra. Jag ska säga att det är inte helt bra nu heller men det stänk som trots allt uppstår från givaren nu inte alls är så mycket att tjura över. Visst stänker det lite men inte så att det sprutar vatten över motorn vilket det först gjorde. Handlaren sa också att om det visar sig att det inte går att justera så att det blir tillräckligt bra kan man sätta dit en gummiläpp som stänkskydd. Det kanske är alternativet om man justerat så att spåren i fästet som man justerar givaren i höjdled med inte räcker till för att man borrat hålen fel, helt enkelt.

 



Senast ändrad av FooZilla | 16 maj 2008 | 09:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

k,

Det låter som man får ha trailern stående på rampen under tiden man justerar.

Jag får nog flytta upp min givare lite, eftersom den nu ligger helt under ytan under planing.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det helt normalt att skärmen inte kan visa djup och bottenkontur i hög fart. Ljudsignalerna når ju inte tillbaka till givaren när den är ovanför vattenytan. Antingen får man ha mindre stänk, eller bra bild.



Senast ändrad av Sardaukar | 16 maj 2008 | 15:08



Senast ändrad av Sardaukar | 16 maj 2008 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att förklara i ord, men givaren ska ligga jämns med skrovbotten, Se installationsanvisningarna till ditt lod så får du se hur jag menar. Jag monterade givare till mitt förra lod, ett Matrix ... hmm 17 har jag för mig det hette. Det funkade klockrent i farter upp till 30 kn utan vattensprutet du talar om. Däremot var det lite pillrande med vinkeln 2i längsled på givaren, för att få fram fina tydliga bananer från fiskekona. Kolla bifogade länk om du inte har nån onstall.anvisning t ditt lod:

http://www.humminbird.com/pdf/transducer_faq/TransomInstall.pdf

Hmmm Konstigt, Länken vill inte fungera. Hursomhelst, gå  till http://www.humminbird.com/site_map.aspx

Klicka på länken som heter FAQ (Ligger under rubriken support)

I den undre rullgardinsmenyn, välj Installing a transducer

Klicka på rubrik 4, How do I osv osv

Scrolla ner, så hittar du en länk som heter TransomInstall.pdf

Läs o njut ;)

 

 



Senast ändrad av KillerBoo | 16 maj 2008 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...