hawaii 0 Postad 15 Maj , 2008 Hej! Har en Mercrusier 3.0 L från 2005, motorn skakar/vibrerar mycket på tomgång när jag startar den samt när jag lägger i backen. Båten har en mycket låg tomgång cirka 700 varv. Behöver oftast ge en hel den gas för att få igång den då den är svårtstartad. Problem började förra sommaren då den gick ganska lite. Är det nån som kan ge mig ett tips? Finns det choke eller är det automatchoke på motorn? //J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Maj , 2008 Dålig tänding på en cylinder ! Undersök från tändstift och helavägen till och i fördelarlocket !!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 16 Maj , 2008 Instämmer med föregående talare, låter som att spisen går på 3 burk av ngn anledning - tändning eller komp problem kanske ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawaii 0 Postad 16 Maj , 2008 Har kollat & bytt stiften men det kvarstår. Båten går klockrent så fort den blivit varm, det just när den är kall och särskilt när man backar med den, någon som har ett nytt förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 16 Maj , 2008 Du har troligen med all säkerhet nån form av automat choke på den.. Grejer som brukar krångla.. Lyft av luftburken och spärra choken i öppet läge med ett buntband, ståltråd eller nåt och se om det blir bättre. Startproceduren blir då att ge motorn ett par supar med gasreglaget innan du vrider på nyckeln.. Så har jag gjort på alla mina förgasarbåtar och det har fungerat bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Maj , 2008 Hur såg det ut INNE i fördelarlocket ??? Rotor , kontaktytor , osv ? gröngrå oxid på metallytorna ? mao . vad såg du inne i fördelarlocket ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawaii 0 Postad 16 Maj , 2008 Var lite grågrönt i fördelarlocket dock inte jättemycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Maj , 2008 rensa ! .. ska vara som nytt .. //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawaii 0 Postad 21 Maj , 2008 Motorn startar betydligt enklare nu när fördelarlocket är rent, tack för tipset! Dock kvarstår skakningarna innan den blir varm, främst vid backning. Något förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 21 Maj , 2008 Hej! Har precis samma problem med min från -96, men då endast när den är riktigt kall och bara de första 15-30 sekunderna efter start. Jag har automatchoke på min, men har aldrig funderat på huruvida det kan vara den som ställer till det, hur skulle det gå till isf? Jag har hittils mest trott på att någon av cylindrarna inte kommit igång. Ska ta och kolla fördelaren nästa gång, är nog på sin plats i vilket fall. Ingen hjälp men lite medömkan. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 Maj , 2008 Ska altid varmköra motorn innan du lägger i nån växel, står klart o tydligt i manualen. Varmköres på runt 1500 varv. Prova det först. Senast ändrad av BerraS | 21 maj 2008 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeNylander 0 Postad 11 Juni , 2008 Vill inte vara nån dysterkvist.. Men. Det där problemet har jag oxå haft.. För mig berodde det på ett litet vattenläckage in i en cylinder.... När man startar så ligger lite vatten där tills man kärrat ur det och den tänder på alla cylindrar.. För mig så skakade eländet på låga varv (otätt i ventilsätet=dålig kompression) Samt att den nästan alltid startade på tre cylindrar.. Kan vara värt att kolla upp innan skadorna blir för stora, för mig blev det nytopp,limpa och krök.. TobbeNylander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser