Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
7anne

Trim tillt Evinrude/Johnson 70hk 90:a

Rekommendera Poster

Har en motor enl, ovan och har fått problem med trim tilltmotorn.

Det som hände var:

Skulle nyttja den efter vintern och den gick jäkligt segt, trodde det var dålig spänning men det var det inte.

Eftrer en stunds körande pös det till och ett läckage visade  sej från trim motorns packning.

Nu vet jag att höglägeskolven trögade i tappen och det är fixat men det har tydligen i sin tur orsakat att trycket blev för högt och olja tydligen läckte upp förbi packboxen till själva motorn.

Min undran är nu om packboxen sitter i själva motorn som komponent eller längre ner. Har kollat på sprängskisserna och tycker det är svårt att se. Motorn är inte delad på bilderna utan en enda reservdel. Själva axlen från motorn är också väldigt kort vilket får mej att undra hur det sitter ihop med själva hydraulpumpen.

Är på G att beställa en ny motor från USA men vill ju veta att det löser problemet...

Tacksam för hjälp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att köpa ny motor? Ny motor för tilt/trim eller hela tilt/trim paketet med pump och allt??

Demontera motorn och se om den fungerar för sig, jag hade också problem med den och körde en liten renovering=bättre än ny ;-) Dock på en 225 hk johnson...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det är altså strul med trimmotorn, inte hela paketet.

Jag har nu rivit isär skiten och problemet är att hydrauloljan trycks upp i trimmmotorn. Allt funkar annars men det läcker olja från motorns gavlar.

Tyvär finns inte reservdelar till motorn utan den räknas som en egen reservdel. Inte konstigt när den kostar 8-900:- i USA men här kostar den 5500:- helt hutlöst!

Packboxen verkar vara ganska OK (får inte tag på ngn, ny) så nu ska jag prova att täta om motorns gavlar för att se om packboxen klarar at hålla tätt sen.

Min tanke är att då gavelpackningarna är OK så finns det ett visst mottryck på packboxens motorsida som hjälper packboxen att hålla tätt. När gavelpackningarna är dåliga så kan luft pressas ut ur motorns hus, och därmed minskar packboxens mottryck och den har lättare för att läcka....???

Ja, jag har ingen aning, men jag får testa och se om det funkar...

En del säger att motorn ska vara oljefylld, kan ngn, bekräfta hur det är med det???

Jag har ju kört den halfull med hydraulolja och funktionen är felfri... :-) Men den läcker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...