Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
mumintrollet

Plugga genomföring

Rekommendera Poster

Hej

Är det nån som har något bra förslag på hur jag skall plugga igen genomföringarna utifrån? Jag använder inte någon av den men vill inte plasta igen dem heller. Och för att inte gå och oroa mig för att de skall börja läcka så skulle jag vilja sätta nån form av plugg i varje hål. Det är en segelbåt jag har.

Ha en bra dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skruva på täcklock som finns i gängor passande de flesta genomföringar. Men jag skulle också vara noga med att kolla dessa framöver, helst årligen så att de inte korroderar och försvagas.

Den riktiga, långsiktiga lösningen är att plasta igen hålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Farfar sa alltid man ska inte åbäka sig, att göra något annat än att plasta igen onödiga hål, t ex gamla bordgenomföringar, är att be om framtida problem. Skruva ur eller banka ur metallfodret och fasa hålet utifrån eller gör de koniskt med smala delen utåt, rengör med aceton i och runt hålet sedan du filat och slipat med ngn sorts pappar,, tejpa t ex en kartong oljad med släppmedel och stoppa fylld epoxy i hålet (ibland räcker Epoxyfiller på tub), se till att plasten fyller fasningen så att påluggen som bildas låses. När allt brunnit och stelnat om ngn dag tar du bort kartongen och slipar bort överflödigt epoxy, målar med primer och bottenmålar eller målar med gelcoat och/eller topcoat. Sedan behöver du inte oroa dig.

Provisoriska lösningar är ofta senvägar.

Arbetstid=1 timme

Senast ändrad av klippgatan | 17 maj 2008 | 12:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...