CapitaineHaddock 0 Postad 15 Maj , 2008 Vi ska precis göra vårt första båtköp men är väldigt osäkra på vad som är normalt eller ej. Det är en Albin-25, 1970 års modell i bruksskick tror vi. Här är lite fler bilder: http://www.kaupinga.se/baten/ Vad säger Du som är erfaren? Skulle Du köpa denna båt? Innuti där rodret går upp ser lagat ut men inte dåligt gjort. Utanpå ser man där rodret går in så är det lite klumpigt. Akterspegeln har små sprickor i lodrätlinje. Båten är lite knögglig och bottenfärgen är i fler lager. Se bilderna. Tacksam för hjälp! MVH Christina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 15 Maj , 2008 Tack, jag har sett tillräckligt efter 3 bilder, KÖP INTE DENNA BÅTEN! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 15 Maj , 2008 Jag hade köpt en annan (oavsett priset och gott om fritid...) Det finns massor av Albin 25 till salu (t.ex på Blocket) om det är den modellen ni vill ha. Rekommenderar i så fall Deluxe-modellen med hyfsat ny motor (max 10 år) så slipper ni börja med ett motorbyte för 80-100 tkr. Flera lager knögglig bottenfärg och liknande är av sekundär betydelse... (tycker jag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CapitaineHaddock 0 Postad 15 Maj , 2008 Hej! Tack för det! Ringde en bekant som tittade på bilderna och han tyckte inte det var så farligt så nu är jag verkligen splittrad.. Någon mer kunnig med erfarenhet som har en åsikt. MVH Christina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 15 Maj , 2008 Vad är utgångspriset? Vilken motor sitter i (modell och år) ? Ligger annonsen ute på nätet (var) ? Senast ändrad av ulfa | 15 maj 2008 | 22:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CapitaineHaddock 0 Postad 15 Maj , 2008 Hej! Tack! 75.000:- skulle vi få ge för den. MVH Christina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CapitaineHaddock 0 Postad 15 Maj , 2008 Hej! Albin 21 med defekt startmotor då troligen solinoiden är paj. MVH Christina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 15 Maj , 2008 Med (hyfsat) ny motor så kanske.....om allt annat är bättre än OK och att den inte är direkt sjöfarlig (tänker på rodret mm). Med originalmotorn från '1970 = 38 år.....då hade jag aldrig köpt den...faktiskt. Motorbyte väntar runt hörnet. Risken är att du blir besviken på att när du väl börjar grejja så tar det aldrig slut. Kolla flera och jämför. Tänk på att det är köparens marknad. Hasta inte fastän du är jättesugen. Som nybörjare, varför inte anlita en besiktningsman och dela kostnaden med säljaren. Han kan ju återanvända besiktningsprotokollet till ev nästa spekulant om du får kalla fötter. Då får du en oberoende åsikt. Samt att du lär dig de svaga punkterna och vet vad du ska titta efter i nästa båt. Se det kanske som en utbildningskostnad http://www.batbesiktningsmannen.org/ Men jag är skeptisk till den båten.... EDIT: ...Albin 21 med defekt startmotor ... Nej, då får det vara, hade aldrig köpt den. Senast ändrad av ulfa | 15 maj 2008 | 23:13 Senast ändrad av ulfa | 15 maj 2008 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 16 Maj , 2008 Nej, köp den inte ! Som många skriver - det finns väldigt gott om Albin 25:or. Den båten har varit rejält på grund. Det är ganska vanligt med skador på roderinfästningen på Albin 25 när grundstötningen tar i aktern. Men denna har fått en rejäl smäll, eftersom den även spruckit en bra bit upp på akterspegeln. Av fotona kan man också se att de försökt lägga igen sprickan (annan färg), vilket skvallrar om kosmetisk lagning som inte ens lyckats. Här finns en genomgående spricka och försvagning som måste fräsas upp och lagas. Dessutom läcker det in vatten i sprickan som på sikt tränger in i laminatet och med lite otur kexar upp det i kombination med frost ich tidens tand. Lite knagglig bottenfärg får man nog räkna med, även om det vittnar om dåligt underhåll. man har inte brytt sig om att snygga till botten innan ny strukits på. Kanske inte så allvarligt, men i kombination med övrigt så vittnar det om dåligt underhåll. Håller också med övriga att Ni skall titta efter en Albin 25DL, alltså från -73 och framåt. Dessa hade ett något annorlunda skrov och en större motor. Med den lilla står båten nästan och stampar om det blir lite motsjö. Med den stora (MD3B eller MD17C, c:a 36hk) så går båten alltid framåt På min hemsida (http://www.nbmarine.se) finns en rubrik Diverse, under vilken Du kan se lite mer om vår gamla Albin 25DL -73. Köptes med sönderfrusen motor, men är bara skrovet och utgångsmaterialet bra och priset rätt så kan det ändå vara en bra affär. Maila mig gärna (mailadressen finns på hemsidan) om Du vill veta mer. Men som sagt - köp INTE denna båten ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CapitaineHaddock 0 Postad 16 Maj , 2008 Puh, tack alla för hjälpen! Jakten får gå vidare efter drömbåten.. Jag skulle vilja lägga till en ny 1:a punkt till alla guider etc där man får tips om hur man köper begagnad/ny båt. 1. Bli medlem på Maringuiden.se & ta hjälp av alla vänliga & kunniga båtmänniskor! 2..... Återigen tack! Senast ändrad av CapitaineHaddock | 16 maj 2008 | 09:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Maj , 2008 Hur kan du avgöra om det är ett ok köp efter tre bilder. Lite skrovlig bottenfärg på en 38 år gammal båt är väl inget konstigt och dåligt lagad plast i stäven inget konstigt heller. Frågan är mer priset och övrigt skick. Motorn är jag nog mer orolig för men den vet vi inget om likaså inget om inredning. Om vi skall skrämma nybörjare med att inte köpa för att det behöver slipas, rengöras och ev plastlagas lär ju ingen våga köpa en båt. Anser absolut inte att det går att avgöra något på bilderna och den lilla information vi har fått. Kollade som hastigast på Blocket och andra gammla Albin 25 ligger upp till 75 tusen högre i pris och dom ser inte så roliga ut. Antagligen med lika gamla motorer. Kanske är det ett bra köp om trådskapare lyckas pruta och istället för att köpa en annan likadan lägger mellanskillnaden på att låta renovera motorn eller renoverar inredning. Per P.S. BILDERNA SER GANSKA NORMALA UT FÖR EN #( ÅR GAMMAL BÅT D.S.Senast ändrad av oceanis | 16 maj 2008 | 09:11 Senast ändrad av oceanis | 16 maj 2008 | 09:13 Senast ändrad av oceanis | 16 maj 2008 | 09:19 Senast ändrad av oceanis | 16 maj 2008 | 09:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 16 Maj , 2008 Håller med oceanis. Det är en väldigt gammal båt och känns omöjligt att avgöra bara med hjälp av bilder. Båtar från den tiden byggdes med ganska mycket plast och brukar hålla bra, dock måste man såklart se upp med dåligt gjorda reparationer. jag tycker absolut ni ska anlita en besiktningsman som kan fuktmäta och göra en rejäl kontroll av båten. De riktigt dyra posterna på en gammal båt brukar bli motor, dynor, kapell, tillsammans blir det över 100000kr, lägg det till inköpspriset och jämför med övriga båtar på marknaden. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 16 Maj , 2008 Det jag grundar mitt uttalande på är det faktum att båten varit KRAFTIGT på grund och spruckit ända upp i akterspegeln. Dessutom inte blivit lagad ordentligt. Det framgår med all tydlighet på bilderna. Visst går det att åtgärda, men är man nybörjare så skall man nog inte köpa en båt med den skadan. Tycker i alla fall jag, efter att ha grottat igenom en Albin 25 från grunden.... Dessutom skvallrar ambitionsnivån på reparationen om att båten sannolikt inte skötts speciellt väl. Och därmed kan man förutsätta att även motorn o.s.v. (som ju mycket riktigt ofta är en stor post i båtens värde) inte fått vad den behöver heller. En icke åtgärdad startmotor talar också för det. Som jag skrev - lite skrovlig bottenfärg och lite skrap på stäven är inget att orda om.Helt riktigt. Men bilderna avslöjar som sagt en del annat också Med den skrovskadan i aktern och en motor som man nog kan döma ut är ett rimligare pris snarast kring 50.000 och sedan räkna med att lägga en hel del på reparationer. Det är ju dessutom gamla skrovmodellen (ej DL). Visst, frågeställaren får ingen Albin 25DL i superskick för 70.000:-. Men det är bättre att istället betala 110.000:- (färdigprutat pris !) för en med lite nergången inredning men med bra dokumentation, kanske utbytt motor och i alla fall ett helt skrov. I synnerhet om man är nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 16 Maj , 2008 Men gäller det en 21:a eller 25:a? Eller har jag missat något? Sprickorna i akterspegeln ser även jag som det allvarligaste, men vi vet inte om det är kraklring i gelcoaten eller sprickor, dörför tycker jag att man ska fuktmäta och anlita en besiktningsman. Sen vet vi väl inte om trådskaparen är en händig person som är ny på båtar, eller om man avser att lämna bort båten för eventuella reparationer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 16 Maj , 2008 Trådskaparen svarar på vad det är för motor, och i denna modell satt ofta en Albin AD21 2-cylindring diesel på drygt 20hk. Även VP MD2 förekom på 70-72 tror jag. Egentligen ritades Albin 25 för att Albinfabriken skulle få en lämplig båt att stoppa i sin motor i. Albin hade mig veterligen ingen motormodell som hette 25.... Båten är ju reparerad vid roderinfästningen enligt trådskaparen, och jag har aldrig sett en Albin 25 med denna typ av gelcoatspricka om det inte är en skada under (jo, jag har sett en del exemplar). Visst, vi kan inte veta (det kan man aldrig via ett forum), men i mina ögon vittnar detta om en större skada. Om sedan frågeställaren är händig och inte rädd för plastjobb så får denne givetvis väga våra svar. Men min rekommendation är i alla fall klar, särskilt med den prislappen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Maj , 2008 Ganska otroligt uttalande. Hur i herrans namn vet du att den har varit KRAFTIGT på grund för att du ser sprickor eller krackeleringar i aktern. Det ser ut att gå hela vägen från botten upp genom bottenfärgen och sen vidare upp genom gelcoaten. Det ser du på många båtar från 70-talet. Jag har inte så stor erfarenhet av just Albinbåtarna men från segelbåtar från denna tiden. Då pratar vi svenskbyggda sådana. Och här är det vanligt med krackeleringar etc på precis samma ställe och det beror på att båtarna i många fall byggdes i två halvor som plastades ihop med följden att du fick en skarv precis mitt i akterspegeln. Samma skarv finns nturligtvis i för och botten men där syns den inte fpå samma sätt. Om det är av den orsaken vilket jag är övertygad om att det är och ingen bottenkänning. Så kan man slipa ur gelcoaten och laga snyggt. Möjligen får man blanda (bryta till lämplig kulör) men det är inget problem om man vill. Ditt uttalande är för mig inte byggt på fakta och kan inte göras på en bild. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 16 Maj , 2008 Aha det var motormodellen det gällde, sorry missade det, trodde för ett ögonblick att trådskaparen blandat båtypen Albin 25 och Albin 21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 16 Maj , 2008 Nej, det är inte byggt på absoluta fakta, eftersom ingen kan veta exakt. Jag backar däeför och ändrar till att den med största sannolikhet varit KRAFTIGT på grund. Däremot bygger det på en del erfarenhet från specifikt Albin 25-båtar, men jag kan givetvis ha fel. Om Du läser vad trådskaparen skriver så finns ju dock på insidan mycket riktigt en reparation vid roderinfästningen. Att den varit på grund råder väl alltså ingen tvekan om, eftersom detta är en mycket typisk skada på Albin 25 efter grundkänning (men bara då). Där bottnen går upp mot akterspegeln sitter dock en hylla, så hur reparationen gjorts där kan man inte se med mindre än att demontera inredningen. Att det är synlig sprickbildning på utsidan trots senare ilagd gelcoat eller färg, observera färgskillnaden på fotot, tyder på att det rör sig under ytskiktet där. Ingen vanlig krackelering, alltså. Inte i mina ögon i alla fall. Det frågeställaren borde göra (om båten fortfarande är intressant) är att demontera hyllan i akterruffen och inspektera från insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 16 Maj , 2008 Håller med dig om att det krävs mer inspektion. Egentligen menar vi nog lika allasamman och menar bara väl i våra kommentarer. Min reaktion är nog mer åt att det inte går att avgöra om en båt är bra eller dålig på några foton och på den minimala fakta som vi egentligen har. En köpare som är ny och skall köpa sin första båt gör nog rätt i att besiktiga med hjälp av någon kunnig på plats, inte säkert att det behöver vara en besiktningsman men någon med erfarenhet av båtar. Sen får man avgöra om man vill lägga tid och pengar på objektet. I vissa fall kan man ha mycket fritid och vill ha något att göra och på så sätt få en billig båt genom att göra mycket själv. Det som jag tycker är trist är när man direkt förkastar ett objekt, som någon gjorde genom att efter tre bilder tala om att den var kass. Man kan ju inte förvänta att en 38 år gammal båt skall vara som ny och vissa personer har inte råd med nya eller nyare båtar. Jag har gjort en del plastarbeten och det är inte direkt svårt men tdskrävande och man måste vara nogrann. Som vi ser här på forumet så finns det många som gjort underverk med trasiga och dåliga båtar. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 16 Maj , 2008 Var spekulant på en Albin 25 en gång i tiden, AD-21 var det i den. När vi skulle ut på provtur så vände jag efter 5min. Vibrerade i hela båten. Då skiter man i bränsleförbrukningen om man ska sitta o hoppa fram nästan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 16 Maj , 2008 75 000! Kolla in denna istället!http://www.blocket.se/vi/16384569.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser