Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
surfer72

Johnson 150 -89 stannar på högre varv

Rekommendera Poster

Hej alla!

Är ägare till en Johnson 150 V6 -89. Nu har den börjat bete sig lite underligt och lokala serviceställen har inte tid denna säsongen därför vänder jag mig till er.

När jag nu kör i 10minuter på mer än halvgas så stoppar motorn. Men startar omedelbart, kan gasa upp den igen men nu stannar den ganska snart efter ca.1 minut. Nästa gång stannar den ännu tidigare. Men jag kan köra lugnt tillbaka till kaj och den går rent och fint när den väl går. Har provat att pumpa med blåsan (som ej blir mjuk) när jag hör att den vill stanna men det funkar inte. Kan heller inte slå av på gas i detta skede för att motverka att den dör.  

2 st portabla tankar till den. Oljetanken är separat i båten så bränslepumpen blandar själv 2%. Jag har bytt bränsleslang & blåsa för att ringa in felet något. Bränslefiltret ser rent ut. Inget vattenavskiljarfilter finns så det är det inte heller. Provat med båda tankarna (med tanke på smuts) med avluftning öppen eller stängd. Är den stängd får jag undertryck i tanken som sig bör så den verkar inte dra tjuvluft.

Vad är nu detta för fel? Har det med bränslepumpen att göra eller är att motorn blir varm och något krånglar? Tacksam för alla tips.

Pumpen är dyr,  7000spänn. Kan man isåfall renovera den själv?

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl ha med bränslepumpen att göra.. i den finns ett membram som brukar kunna spricka med tiden och då får inte motorn tillräckligt med bensin på högre varv. Den kan fungera alldeles utmärkt på tomgång och låga varv.
Skulle plocka isär pumpen om jag vore du och kolla efter.. annars kan det vara att det är någon slang som har spuckit och den suger tjuvluft. Är det orginalslangar i den så är de ju i alla fall 19 år gamla..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan hålla med föregående talare, det kan vara membranet i bensinpumpen som gått. Har själv en Johnson 225hk och på den finns det givar som känner av vakuum i bränsleledningarana...om det blir något fel på bränsletillförseln borde den varna. Vet inte om denna finns på din också men jag antar det? Jag har en sk SLOW funktion, dvs överhettas motorn kommer varvtalet automatiskt att gå ned - men din stannade helt, så troligen inget sådant problem. Öppna upp pumpen och titta, det är inte svårt.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tackar för tips.

Har nu tagit isär bränslepumpen. Membranen såg ok ut enligt min bedömning men membranet för färdig blandning var ej 100%-igt  så jag ska prova byta det för säkerhets skull. Små små försvagningar kan ses ytterst på diametern men inte genomgående sprickor.

Slangkopplingarna kunde vart säkrare utfört så efter jag monterat kan det ha skett en förbättring där.

Känns inte som jag hittade felet men det kanske kan vara detta lilla lilla som gör det.

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Har monterat bränslepumpen som inte var något fel på. Hittade däremot ett par ställen som den säkert dragit tjuvluft.

Fick igång motorn och den verkade gå fint, såg till att den fick 2% ig sopp dirtekt ifall det skull vara problem bränslepumpen. Hann som tur var inte kasta loss för att testa på högre varv innan motorn dog och det gick inte att få igång den igen, på sin höjd gick den några sekunder innan den nös till. 

Det visade sig att bensinen jag tagit inte var den färskaste, fick 20 liter blandad av en kompis som han inte hade användning av. GrattisFoten

Det gick kanon 3-4 minuter innan den skit soppen kom fram till förgasarna. Känns som det är det.

Har försökt att få ut så mycket av den gamla bensinen som möjligt och fyllt på med nytt med lite sprit i, men den vill i stort sett inte tända på annat än startgas i cylinderhuset.

Så nu är jag på gång att dränera ur förgasarna eller nåt men vet inte hur man gör. Ska kolla på forumet efter svar, men vet någon direkt hur man gör på denna modellen får ni gärna höra av er.

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...