Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Maj , 2008 Hallå .. kan någon beskriva på ett lätt sätt hur man kan koppla in GFS10 direkt på min 520 via alla dom konstiga sladdar som är över när man har tagit plus och minus . Garmin vill att man köper ett CANet kit för 500kr bara för att koppla in flödesmätaren !?!?! Finns det genvägar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 15 Maj , 2008 Köp några motstånd i rätt storlek och löd ihop enligt manualen du fått till plottern och till flödesgivaren motstånden skall vara på 120 Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsEriksson 0 Postad 15 Maj , 2008 Också intresserad av hur man gör.. Manualen till flödesgivaren säger bara att man behöver ett Cankit från garmin och supporten verkar inte veta hur man kopplar, bara att instruktioner medföljer kitet.. Finns iof en beskrivning här http://www.thehulltruth.com/forums/thread-view.asp?tid=195398&start=1&highlight=gfs 10&highlightmode=1 som jag tänkte prova... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Maj , 2008 ...får man ha en sån tur att du kanske skulle kunna rita upp ditt kopplingschema . Jag är lite för ''dum'' för att bara fatta det du skriver ...hehehe behöver lite mer åt byggbeskrivning så att säga . Hoppas du orkar och har lust, så blir jag dig evigt tacksam ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 15 Maj , 2008 Kanske ännu bättre är om du får ett CANet kit av mig? jag skickar ett pm på BL till dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsEriksson 0 Postad 15 Maj , 2008 Skulle också uppskatta ett kopplingsschema..:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Maj , 2008 ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knas 0 Postad 22 Juli , 2008 Fler koppleri-frågor (undrar om det plingade till hos FRA nu ...) Har nu suttit en bra stund och kliat mig i huvet för att försöka klura ut vart den sladdstump som i CANet-kitet kallas 'bare' ska ta vägen. Den har ju ingen direkt motsvarighet i förlängningssladden som kom med. Får för mig att den ska till jord, tillsammans med den svart/vita, men det skulle ju kännas skönt att få det bekräftat av någon som har lyckats så man inte gör något tokigt ... Tjing, Knas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 22 Juli , 2008 Min mentor sa detta ....... Plotter-bränslegivare Vit-vit grön-grön Brun från bränslegivare till Minus Svart från bränslegivare till minus röd/vit från bränslegivare till plus svart/vit från bränslegivare till minus Skärmen (jordflätan) från bränslegivaren kopplas ihop med med motsvarande från plottern, finns det ingen så hoppa över det Orange från bränslegivare till orange på plotter (denna styr bränslegivaren så att den bara är på när plottern är på) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 16 Februari , 2009 hej searay , kopplade du inte ihop din gfs10 med din befintliga bränslemätare (brun sladd)? Undrar... /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 17 Februari , 2009 Du behöver egentligen inte CANnet kittet utan bara 1 st terminering om du har kablar som är avsedda för inkopplinen själv. Jag har denna i min båt och jag rekomenderar ändå att köpa CANnet kittet för en enklare instalation och så slipper du en massa hemgjorda kopplingar som strular i signalerna. Termineringen är dock ett måste sedan måste du öppna alla portar i GPSen únder menyn. Du ser även i boken till 520 vart du skall koppla in detta. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 17 Februari , 2009 Termineringen sätter du på grön och vit ihop med kablarna från mätaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 17 Februari , 2009 hej, Jo jag har köp CANet terminierings kit:et också. Behöver man verkligen båda motstånden om man skarvar med den medflöjande kabeln? Grön och vit OK, den blanka kan man skippa, OK, MEN där finns ju en orange (som man också kan skippa?) eftersom den även finns i den andra fasta kabeln på flödesmätaren. /magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 18 Februari , 2009 Den oranga kan du skippa och det räcker med en terminering. Min sitter uppe vid GPSn, Flödesmätaren monterad nära tanken. Fungerar utmärkt, men glöm inte att öppna alla portar i GPS menyn, det gjorde inte jag och rev mig länge i huvudet innan jag fick det att fungera. Men det var ju bara den inställningen som var det som strulade. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 18 Februari , 2009 Blev väldigt nyfiken på detta med flödesgivare. Fungerar ovan nämnda givare ihop med dubbla dieslar samt Garmin 5012 eller måste man köpa dubbla set? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 18 Februari , 2009 Dom funkar inte dieselmotorer pga returledningen. Det måste vara bensinmotor. Returledningen på diesel ställer till det med alla flödesmätare men jag har för mig att jag läst om någon mätare av annat fabrikat, dock inte kopplat till GPS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 18 Februari , 2009 Hej, fungerar både för flera motorer och/eller flera tankar, men kan då kräva flera givere. MEN garmins GFS10, som sagt utryckligen endast på bensin motorer. / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 Februari , 2009 ..har man 2 motorer så använder man bra en GFS10, för motorerna dra lika , (oftast) Bara räkna x2 ! ..eller hur ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 27 Februari , 2009 hej igen, Jag har inte startat ännu, men skall man koppla på båda termineringarna ( det följer med två motstånd i CANet kittet) mellan flödes mätaren och Gps:en? eller räcker det med den ena? Att tala med Garmins support är totalt meningslöst, ingen tycks kunna något om produkterna. / magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 27 Februari , 2009 Jag har bara 1 terminering sitter och när jag var på Garmin på besök så fick jag även veta att 1st räcker. Varför det var 2 med kunde ingen svara på, spar den i reserv. Min sitter uppe vid GPSn. Glöm inte att öpna alla portar i menyn. Jag fick en av de första som kom som demo och höll på en halv dag och slet mitt hår för att det inte fungerade. Men, men det var bara några knapptryck på GPSn så goick det. Har haft den hela 2008 och är mycket nöjd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 27 Februari , 2009 Just det. Du ställde en fråga tidigare som jag nog inte svarade på (tror jag) Glöm inkoppling av befintlig bensinmätare, det gör ingen nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 27 Februari , 2009 Tjenare ! tack för snabb respons! Då kan vi skrida till verket. Ang tankvolym så måste det rimligen vara stor osäkerhet i beräkningarna i hur lång soppan räcker osv. Risken är att det förvirra mer än det gör nytta. Jag kopplar nog in och ser hur det funkar, jag är för nyfiken för å låta bli. Hälsn. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 27 Februari , 2009 Jag har 216 liter tank och som beter sig som de flesta. Först händer ingenting och på slutet så far mätaren fort ner i botten. Har ställt in tanken på 200 liter för att ha marginal och fördelen med mätaren är att du ser exakt på decimalen hur mycket du har kvar. Till min förvåning har det stämt mycket bra. Det enda du får ha med i beräkningen är att tomgångskörningen räknas inte eftersom flödet är så litet. ( trots V8 ). Säger den att jag har 96 liter kvar så får jag i 110 liter. Alltså marginell avvikelse. Lycka till. Jag tror du blir nöjd. Jag håller koll på denna tråd om du får problem så jag kan lotsa dig rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 Februari , 2009 Alla *BUS*-system (CAN är en differentiell 2-tråds data-bus) SKA termineras i vardera ytter-änden av buskabeln. Har man en kort kabel eller få noder eller låg hastighet på bussen kan det mycket väl fungera helt utan terminator eller bara med en terminator, men rätt är det inte..och den dagen man kopplar in en nod till kan det sluta fungera helt. I vissa fall kan det sitta en busterminering inbyggd i ett instrument eller en givare som sitter anslutet i kabelns ena ände och då behövs bara en terminering i den andra kabeländen. Senast ändrad av Gunnar_ | 27 februari 2009 | 19:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 27 Februari , 2009 Hej, Nu hänger jag inte med. Behöver jag mer motstånd ju längre kabel jag har? Jag har min Garmin 525s och en GFS10 i andra änden av kablaget. (inget annat) Den fasta ledningen till CANet från flödesmätaren är 180 cm och jag antar att jag behöver max 200 cm förlängning fram till plottern på min ryds 568. Tror ni att jag behöver båda motstånden då? / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 11 Mars , 2009 Hej, ingen som har någon in_put? / magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maneri01 1 Postad 4 Juli , 2009 http://www8.garmin.com/manuals/GFS10FuelSensor_InstallationMulti-lingual.pdf här är manual för er som inte har. på sidan 43 börjar svenska delen. ska själv försöka mig på installering bara jag får hem min gfs. vart visas infon på plottern? går det att visa den på kartan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser