maelarpirat 0 Postad 17 Maj , 2008 Och vart får du 0,5 gränsen ifrån vad jag vet så finndet inte någon sådan såvida det inte blev en sån gräns i samband med beslutet att låta KBV göra polisens jobb. Diktaturvärld? Jag skrev så som ett skräckcenarie som jag inte vill ha, klart det inte går att påvisa men titta på historien, momsen va ju bara på prov, vägtullarna va ju bara på prov???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 17 Maj , 2008 Du bör nog uppdatera dina kunskaper innan Du bälgar i dig alkohol när Du fortsättningsvis kör båt, då kanske Du slipper pinsamma och obehagliga överraskningar. Från den 1 juli 1999 gäller följande: Enligt 20 kap. 4 § sjölagen (1994:1009) gäller att den som framför ett fartyg, eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss, och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet att anse som grovt, skall enligt 20 kap. 5 § samma lag dömas för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om sjöfylleribrottet är grovt skall särskilt beaktas om: - gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften (promillegränsen infördes den 1 juli 1999) - gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, - den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller - framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Dessutom kan man dömas för sjöfylleri även vid lägre alkoholkoncentrationer om fartyget framförts på ett oaktsamt sätt! Med förhoppning om att Du inte ska tro mig och sedan åka fast i en kontroll, länkar jag inte till källan denna gången. Diktaturvärld? Jag skrev så som ett skräckcenarie som jag inte vill ha, klart det inte går att påvisa men titta på historien, momsen va ju bara på prov, vägtullarna va ju bara på prov???? Fantasier! Vet Du överhuvudtaget vad en diktatur är? Senast ändrad av Rovarn | 17 maj 2008 | 23:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maelarpirat 0 Postad 17 Maj , 2008 Näe jag behöver inte uppgradera mina kunskaper utan du borde nog inte blanda så mycket? Dessutom så tycker jag att du just bevisat med den lagtexten att det är okay att framföra ett fartyg med alkohol i kroppen så länge man inte orsakar en olycka. Diktatur jo översitteri och det är vad våra myndigheter håller på med just nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 17 Maj , 2008 Dessutom så tycker jag att du just bevisat med den lagtexten att det är okay att framföra ett fartyg med alkohol i kroppen så länge man inte orsakar en olyckaMed den inställningen borde Du inte vara så negativ till vad som just klubbats igenom! Diktatur jo översitteri och det är vad våra myndigheter håller på med just nu Jisses... Jag kan bara kommentera detta med en sak: Väx upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 19 Maj , 2008 vad säger ni grabbar är det dax att stänga tråden? Att vi har olika uppfattningar får vi nog acceptera, och beslutet är redan taget och börjar gälla 1 Juli 2008. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser