Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
KarlM

Motorstorlek silver hawk 520?

Rekommendera Poster

Jag letar båt och är ute efter en alu. och då en silver hawk. Det finns en del ute på annons med olika motorstorlekar. En silver hawk 520 med 60hk, men det verkar lite till en båt som tar 90. Vet ej, nån med erfarenhet?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Låter kanske lite men effekt är inte allt! Vad väger båten? Och lika viktigt! Vad väger motorn! Jag har just köpt mig en ny AMT 170BR och valde Suzuki 50Hk (50-70Hk är båten gjord för) Valet blev lätt när jag såg att prestandan var endast 3 knop mer med 70 än med 50 och varför insåg jag när jag upptäckte att 60 och 70 hästars motorerna väger 62 kilo mer än 50 hästaren! Den vikten tar bort ca 10 Hk i ren viktförlust, bränsleekonomin med 50 var ca 30% bättre vilket är mycket. Jag kör oftast ensam eller med en passagerare så jag klarar mig utan effekten vid tung last som är enda anledningen till att man skall ha stark motor.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man får väl kolla upp sånt med vikt etc etc. och hur ofta båten kommer fyllas med folk, kommer använda båten främst till fiske och en del wakeboard/vattenskidåkning och utflykter med familjen som förnärvarande är 3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...