smrjanne 0 Postad 14 Maj , 2008 startmotor o generator var under vatten en stund har satt på fläktar som värmer ,behöver jag demontera tar gärna tips motorn är perkins m50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hinken 1 Postad 14 Maj , 2008 Jag hade en Johnsson 35hk som låg under vatten en hel dag, det jag gjorde var att så snabbt jag fick upp den på land att starta den och köra ur all fukt ur den. Jag plockade först ur stiften och körde på startmotorn, sedan satte jag i nya stift och lyckades få igång motorn och lät den gå ett bra tag. Det som hände efteråt var att startmotorn gick sönder, men själva motorn fungerade sommaren ut. (sedan sålde jag båten så vet inte hur länge till den gick dock) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kronrief 0 Postad 14 Maj , 2008 Hej! Har den legat i salt vatten så skulle jag nog skölja den med söt vatten grundligt innan jag började torka den.. Jag sänkte en motor och torkade den men just start motorn gav sig efter ett tag. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 15 Maj , 2008 Det första man skall göra när man tar up den ur havet är att skölja av den med sötvatten. Om den ligger i havet och du inte har tillgång till sötvatten direkt så är det bättre att den ligger i havet tills du har det. Det är när du får upp den ur vattnet det börjar rosta och ärja som mest. Ta sedan isär förgasare och gör rent dom. Dränk hela motorn i 5-56. Ofta så går tyvärr startmotorn i sönder då det blir vatten i den, men har man tur så håller den ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 15 Maj , 2008 Min motor låg under förra året, när jag fick upp den så tog jag ur tändstift och körde runt en stund. sedan startade jag motorn och lät den gå i 2 timmar för att torka ur. Sedan tömde jag vevhusen på vatten genom dräneringsslangen, tog isär startmotorn och torkade och oljade upp den igen. Tog isär förgasarna och rengjorde dem i t-röd och blåste rent med tryckluft, monterade tillbaka förgasarna med nya packningar, bytte tändstift och alla bränslefilter. Monterade ner bränslepumpen och gjorde rent. tog isär alla kontakter och kopplingar och rengjorde med wd-40. Sedan gick motorn att köra under hela förra sommaren, men när varvet tittade på den så konstaterade dom att den skurit iallafall. En motor som blivit doppad blir i stort sett aldrig sig lik igen MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser