perstromgren 0 Postad 18 Maj , 2004 Jag har en gammal (-76, tror jag) Mariner 9.9 tvåcylindrig tvåtaktare som är mycket envis och inte vill gå. Finns det böcker att köpa om så gamla motorer så att jag kan mecka med den själv? Eller finns det generella böcker jag kan ha använding för? Om det är någon som vill föreslå diagnos, så är sjukdomshistorien denna: Motorn stannade efter ett tag (minuter) och jag meckade och meckade, men gav till sist upp och lämnade in den. Det visade sig vara trasig backventil, vilken byttes på verkstad. Då hade det blivit höst, så motorn kördes aldrig av mig och fick bo i källaren över vintern. I helgen monterade jag motorn. Den startade, men stannade efter några minuter och vägrar starta igen! Nu märker jag dock att blåsan är fylld, så backventilen verkar funka. Så vad kan det nu vara? Eftersom den fungerade på verkstaden kan det nog inte vara något allvarligt, men vad? Jag har ingen lust att åka till verkstaden igen, jag köper nog hellre en ny motorj-l... :-( I vilken ände ska jag börja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoffa 0 Postad 18 Maj , 2004 Hej du kan nog kolla om luftskruven är öppen på bensindunken ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perstromgren 0 Postad 18 Maj , 2004 Luftskruven är öppen, men tack för omtanken! Per. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 18 Maj , 2004 Skicket på tändstiften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perstromgren 0 Postad 19 Maj , 2004 Tändstiften har jag inte kollat (ännu) men det förefaller otroligt att motorn kan gå länge i verkstaden, övervintra och sedan inte gå på grund av dåliga tändstift. Jag hade faktiskt tänkt att helt bortse från elfel, just därför att motorn gick så bra på verkstaden i höstas. Borde jag inte koncentrerar mig på bränslesystemet? Kan det komma skräp från tanken, som stått ute under vintern, och sätta igen några filter eller dylikt? Och hur kollar jag detta? Per. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 Maj , 2004 Hur gammal är bensinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perstromgren 0 Postad 24 Maj , 2004 Saken är löst, för denna gång. Det var troligtvis vatten i bensinen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så stod bensintanken ute över vintern,och vatten kondenserade troligen i bensinen. Jag löste problemet genom att hälla 1/2 l K-sprit (eller förgasarvätska som det heter numera) i tanken och dra utav bara h-e. På 30:e gången, eller så, puttrade den igång, och gick rent efter ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser