ErikG 0 Postad 14 Maj , 2008 Hej, Kan man öka effektiviteten på motorn genom att byta från en 3-bladig till en 4-bladig propeller? Alltså få båtena att gå snabbare vid ett lägre varvtal. Jag har en VP aq130 med 250-drev. Båten är en Marieholm catalina m22. mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 14 Maj , 2008 Inte riktigt svar på din fråga men jag håller själv på att prova olika propellrar. I mitt fall funderar de på att ta en fyrbladig propp för att jag ska få mer fäste när jag svänger. Kolla med propellertrim i Sthlm, de är duktiga på sånt där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 14 Maj , 2008 Blir bara bättre grepp med en 4bladig, men inte fortare tyvärr. Att hitta den maximala propellern är inte en lätt sak , motorn kraft/varv i förhållande till båten tyngd och botten ..osv . att ''bara' byte till en större propp kan få motsatt effekt, tar du för stor så orkar inte motorn med riktigt . Tänk , det blir lite som att cykla med för hög växel i en uppförsbacke . rätt växel/propp så tar man backen lagom lätt !!!!!!! Du ska snacka med en propp-affär , typ propellertrim i Sthlm . Det kan till och med vara så att du redan har rätt propp , och får leva med fart och varv du har idag !?!?!?! En fråga som ALLTID kommer upp , vad har du för maxvarv på motorn med lagom mycke last i båten . Varvar den som den ska , man säker leka med en stigning mer och få ner varvet 200-300 . marchvarv är och en del i frågorna .Vilket varv har du på motorn när du marchar . Det finns uppgifter på hur just din motor ligger på bästa marchvarv och även maxvarv .Försök hitta tillverkarens uppgifter på detta. Som sakt ..hur lätt är det ?????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 14 Maj , 2008 Man tappar snarare fart med 4 blad. En förklaring kan ju vara att det blir mer motstånd med 4 blad än 3. Med bättre grepp menas att accelerationen blir bättre och det är lättare att klara tvära svängar, och blir då ett bättre val till vattensporter. Senast ändrad av Sardaukar | 14 maj 2008 | 13:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 14 Maj , 2008 Jag har ju förstått att propellrar är en hel vetenskap... Och det är ju lite dyrt att prova sig fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 15 Maj , 2008 Det finns säkert fler liknande men jag använder mig av propellertrim i Sthlm, här får man prova olika propellrar tills man hittar den rätta. Vet inte exakt hur de gör med betalning då jag själv har ett försäkringsjobb... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 15 Maj , 2008 Hade tidigare en evinrude 50hk, och satte på en 4-bladig propulse i motsvarande stigning, jag upplevde högre fart och bättre accelleration, men det är ju väldigt olika har jag förstått, en del tycker tvärtom. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser