Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Groenling

Vilka skor använder ni för att slipa all grus i båten?

Rekommendera Poster

Har ni speziella tricks eller medel för att undvika att dra alla små stenar och grus in i båten?

tack för era tips

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar skor e väl dom klassiska. Men det kommer in grus ändå.

Jag brukar använda mej av en entre matta, typ den som ser ut som
konstgjort gräs. Lägger den på fördäcket .

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag Har dammsugare i båten så det är lätt att städa bort allt grus och damm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte fasen går man ombord på båten med skor???

Det förekommer ialla fall inte på min båt. Det e mitt special knep.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här. Tar av mig skorna om de är grusiga. Även jag har kompletterat med en dammsugare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crocs(tror jag det stavas) just för att dessa är lätta att ta av sig innan man går ombord.
Inte gå ombord med skor...nä, å inte upp i begen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

S.k. foppa-tofflor i folkmun. Har också såna, fast oäkta för 79:-. Betalar fan inte 500:- för ett par plasttofflor. Kan inte se någon skillnad i kvalitet heller Obestämd

Senast ändrad av Sardaukar | 14 maj 2008 | 15:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Foppatofflor, enkla att ta av å på dessutom enkla att skölja av ,torkar fort och inte helt obekväma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej på min båt är det skoförbud som gäller, vissa tycker jag är petig andra har förståelse.

Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spika fast en gammal hallmatta på bryggan, vetja!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man använda kabelskorTungan

(f'låt kunde inte låta bli)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt är finskor välkomna. Och danskor, om de ser bra ut. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-jag ingår i samma liga !

Skoförbud !

( fast skitiga fötter är inget man längtar efter heller .....nästa båt ska det finnas ett fotbad också , och dörrmatta , och skoställ , och  ,och ,och ) Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, men den fick nästan foppa-toffeln att framstå som smakfull för mig... Glad, men det fanns något mindre hysteriska varianter såg jag sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår varför du väljer dom framför foppatoffeln...dom var ju mycket snyggare...Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma tanke slog mig. Dessutom behöver man inte vara rädd om sina foppatofflor. Man får ju 5-6 par för samma pris Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Massa coolare med flames.

Själv har jag 2 par :-)

Borka

Senast ändrad av christopheri | 21 maj 2008 | 15:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fotbad? Har du inte båten i ett jättestort fotbad :) //S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle aldrig våga ge mig ut på däck för att fixa ett segel i taskigt väder med sådana fjolltofflor. Har ni morgonrock också ???  Skrattande

Har iofs alltid med mig kemisk ren bensin, aceton och polermedel så att jag kan ta bort fula streck efter dåliga skor men personer ombord får ha skor/stövlar som fungerar, ev streck tar man bort efteråt.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo det är klart jag har på mina tofflor när det är regn och storm ute Skrikandes

hahaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra sätt är att undvika Sandhamn.

Våra klippor i väst är inga problem.

Skulle inte kunna tänka mig att gå ombord i strumplästen utom i Sandhamn eller liknande ställen. Sand i kojen är en av de värsta jag vet.

Dammsugare är väl botemedlet men sand har en förmåga att klibba sig fast tills det når kojen eller en delikat finmekanisk grunka där det släpper av sig som sugen av en magnet.

Jag har kameror med fin sand från Danska badstränder som semesterminne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder ett par välslitna DC skatepjuck, mönstret i sulan tillåter inte så mycket skit att följa med ombord. Så fort man kommer upp/ner på däck/sitbrunn med smutsiga skor så tar man av sig dem och drämmer ihop dem över relingen. Bara det är tort, rent och hyffsat varmt så kan man mycket väl gå omkring i strumpor ombord...

//Johannes

post-23078-1394235485,5178_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns alltså de som går barfota på sina båtar?!? Låter ju helt otroligt att vara så överförsiktig! Kör ni bil utan skor också? Ordentliga skor med bra sula eller vid dåligt väder stövlar är mitt val, men då använder jag inte heller min båt som sol och badbad.

Får du in mycket skit så slå av skorna innan du går ombord, eller skaffa som någon skrev en dörrmatta.

Senast ändrad av Sturgeon | 21 maj 2008 | 23:46

Senast ändrad av Sturgeon | 21 maj 2008 | 23:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För egen del ä ja en rabiat barfota-Nisse, men kör även med dojor ombord. Sommartid är ja helt såld på mina GILL Gripper Shoes (se bild), med mjuk sula å stretchtyg-ovandel / typ mockasin / barfotakänsla, å sulan har en öppen mönstring så inget kan fastna.

Vill man freaka loss riktigt kan man väl testa de nya finger/tå-klätterdojorna!

Grus ombord har ja inget problem med, rester av sandningen vintertid finns alltid ombord. Mitt antihalkrecept vid minusgrade;r sandning på durkar å tofter  dubbade skodon har räddat mig flera gånger från att stå på näsan i spadet (ej så hälsosamt att hamna där vintertid!). Men ja ä fullt medveten om att metoden inte är direkt överförbar till en modern styrenhäck.

Varje båttyp har sina för å nackdelar. En båt består mest av kompromisser, därför är det alltid bäst att ha minst tre!

post-1968-1394235485,7992_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte bara försiktighet. Det är ganska skönt att ta av sig svettiga skor en varm sommardag. Dessutom har inte jag några fotpedaler i min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är klart om det blir varmt att det kanske är skönt att ta av sig skorna, men då är det ett annat skäll än för försiktigheten som tråden gäller.

Jag har heller inga pedaler i min båt, vilket jag heller inte åsyftade i min replik angående bil, mer att bilen kan bli skitig om man inte tar av sig skorna innan man sätter sig i den.

Som jag sa, min båt är för användning året om, inte minst vid fiske. Mycket bekvämare med skor och säkrare just om det gäller fiske med eventuella golvliggande krokar, hua.

Så mycket skit drar inte skor in, om inte sulan är gjord av dubbelhäftande tejp!Skrattande

Så ingen pekpinne från mig, jag blev mest förvånad över att så många tar av sig skorna.

Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart har du köpt dessa skor? Ser väldigt trevliga ut. Så slippar jag få blickar från min hjärtevän om mina seglarskor anno omodern tidsålder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...