Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Decoy

Startmotorn fastnar...

Rekommendera Poster

Har problem med startmotorn, tror jag!

Jag har aldrig startat motorn så jag vet inte om detta är ett problem men lika bra att fråga innan jag får igång den. När jag drar på starten så fungerar allt som det skall men drevet (bendixdrevet?) på startmotorn åker inte tillbaka utan fastnar i kuggat läge med startkransen. Är detta ok? Pressas axeln med drevet tillbaka i startmotorn när motorn går igång eller är startmotorn defekt eller behöver smörjas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hänt på min också. Har för mig det var någon kabel som var skadad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett vanligt fel just det du nämner. Bendixdrevet ska glida lätt på axeln så muttern (bendixdrevet) lyfts upp av skruven (axeln) av trögheten i bendixdrevets rotation. Dvs den snabba rotationen på axeln lyfter drevet innan det börjar rotera. Du har nog inte fått så stort problem med din startmotor ännu men desto lättare då att smörja axeln/drevet (skruven/muttern).

När motorn startar skulle den rotationen som svänghjulet får tvinga ner bendixdrevet även om det skulle gå trögt.

Men för att förebygga startsvårigheter är det bra att ta loss Bendixdrevet och rengöra och smörja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var noga med vad du smörjer med bara, annars biter du dig själv i läppen....alltså du har tillfört massa kladd som hindrar rörelsen ;) Det ska gå lätt, lätt, lätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände mig med min Mercury 125 (-03) för några år sedan. Jag monterade bort Bendixdrevet, gjorde rent, smörjde och satte tillbaka - utan resultat. Det slutade med att jag fick skaffa ett nytt från Marinepower. Då gick det på runt 600.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...