Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Ove55

Behöver veta mer om motorn MD32 samt luftning

Rekommendera Poster

Vet någon av en handbok, sprängskiss eller liknande som kan hjälpa mig förstå motorn på en Silje 28? Motorn är en Volvo Penta MD32 xd (svårt och se vad det står men det kan stå XDP090 på typ) Ska byta bränslefilter och vet inte hur man luftar sedan (vart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nätet påstås det att Volvo Penta MD32 == Peugeot Diesel XDP 4.90.

Att lufta bränslet på en diesel går i princip till på samma sätt oavsett fabrikat.

Från bränslepump till spridarpump (lågtrycksidan), vid varje anslutning öppna bränslerörsanslutningen nåt varv eller så, pumpa (mauellt på bränslepumpens arm) tills bränsle utan luft rinner ut, dra fast, gå till nästa punkt i kedjan...

När luftfritt bränsle finns vid spridarpumpens intagssida: lossa anslutningarna på spridarna något varv, fullt gaspådrag, kör startmotorn tills luftfritt bränsle pulsar ut uppe vid spridarna (tar typ max 30 sekunder), dra fast anslutningarna.

Nu startar motorn när du vrider på nyckeln.

 

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 13 maj 2008 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte vara några konstigheter med VP. Ladda ner manualen här: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/

Sök på din motortyp md32. Luftning beskrivs på sidan 10.

Det brukar vara två filter; ett separat förfilter längs med ledningen från dieseltanken och ett finfilter som sitter på motorn. Inte att förväxla med oljefiltret som sitter bredvid. Följ bränsleledningen.

Ovanpå finfiltret vid motorn bör sitta en liten skruv med mutterhuvud för 10 eller 11 mm nyckel. Det är luftskruven. Öppnas vid luftning och stängs när det kommer ren diesel.

Det gör det när man pumpar på handpumpen. Det bör sticka ut en liten metallklump med en separat hävarm någonstans, som bränsleledningen passerar igenom. Det är bränslepumpen. När man bytt filtren pumpar man på hävarmen för att dra fram dieseln genom båda filtren. Ska gå ganska lätt.

Om det inte händer ett j-vla dugg efter 2 minuters pumpande så står förmodligen kamhjulet som driver bränslepumpen i fel läge och trycker ner pumpen max. Dra runt motorn något varv med startmotorn så stannar kammen i ett annat läge och det går att pumpa.

Det här gäller när man byter filter och ledningarna efter finfiltret och genom högrtyckspumpen är fulla med diesel. OM man lyckas köra slut på soppa så hela motorn är tom på diesel är luftningen lite mer komplicerad. Kör aldrig slut på soppan!

En del motorer kan man lufta högtrycksdelen genom att helt enkelt försöka starta och stå och tjata en stund. På andra måste man fylla högtryckspumpen och ledningarna fram till spridarna också. Dvs efter att dieseln kommer fram ur luftskruven på finfiltret så måste man lossa högtrycksledningarna vid spridarna och pumpa fram diesel dit också. Att jobba med högtrycksdelen i ett dieselsystem känns nästan som ett proffsjobb för att få garanterat tätt efteråt. (Brandrisk! Finfördelad diesel som sprutar ut i motorrummet tänder väldigt lätt!) Det är något man gör i nödlägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finfördelad diesel som sprutar ut i motorrummet har jag aldrig varit med om ?

Lossar man rören på högtrycksidan uppe vid spridarna så är det inte nån dieseldimma, det som pulsar fram är i ren vätskeform precis som på lågtryckssidan.

Det är först inne i cylindern (efter spridarmunstucket gjort sitt jobb) som det blir en dimma som kan antändas lätt.

Inte tusan är det nåt proffsjob att få högtryckssidan tätt, det är bara att dra åt precis på samma sätt som på lägtrycksidan, krävs inget större moment heller (enda egentliga skillnaden är att rören är av tjockare gods för att tåla högre tryck).

Busenkelt egentligen Skrattande

 P.S. i manualen du hänvisar till, sidan 10, Luftning av hela bränslesystemet beskriver Volvo processen exakt som jag gjorde ovan..

2....samt lossa tryckrörsanslutningarna på insprutarna

5.För varvtalsreglaget till fullgasläge. .....

6. Kör runt motorn som ovan tills bränsle utan luft kommer ur alla tryckrören. Drag fast tryckrörsanslutningarna.

Cool



Senast ändrad av Gunnar_ | 13 maj 2008 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lossa spridarör behövs inte, släpp bara luftningen vid pumpen så pumphuset är fullt med diesel. Har du cav filterhållaren som jag har på min peugot/volvo jeep så pumpar jag bara med den samtidigt som jag kör runt på starten tänder nästan direkt men man får ändå pumpa några tag extra.  Har aldrig behövt lossa några spridarrör om inte pumpen varit nerriven och helt snustorr på diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan om du vill underlätta framtida torrläggningar genom en enkel koppling till luftslangen till tanken.

 

Vitsen är att skapa ett svagt övertryck i tanken för att bränslet ska flöda fram till luftningsställena.

 

Sätt ett T-stycke på tankens luftslang. Mellan T-stycket och luftslangens utlopp sätts en kran. Sätt en slangstump på T-stycket och en ytterligare kran.

 

Nu kan du stänga utgående kranen och blåsa med munnen eller madrasspump så du får övertryck i tanken och stänga till även denna kran.

 

Gå ner till maskinen och öppna luftskruvarna tills bränsle flödar.

 



Senast ändrad av forgus31 | 14 maj 2008 | 08:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

då kan han ju istället sätta en gummiblåsa från en utombordar slang nära pumpen på inloppslangen eller om han har returslang till tank påutgången.

när man provtrycker tankar behövs knappt 0,5-1 kg övertryck så trycksätt aldrig en tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch. Bara jag som är paranoid.

Trodde jag var helt säker mot brand eftersom jag köpt båt med dieselmotor. Vilket iofs är sant om man bara tänker på explosion vid tankning.

Men fick reda på här på MG att om man skadar spridarrören så det blir en liten spricka där det sprutar ut dieseldimma så får man problem. Dieseldimman är lättantändlig och har låg flampunkt(?) Tydligen måste kommersiella fartyga ha motorer med dubbla spridarrör om man ska köra med obemannat maskinrum.

Därav min rädsla för högtrycksdelen. men jag kanske är rädd i onödan. Nägon här som fått brand i en dieselmaskin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar - nu är det fixat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...