Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Sparre

Yamaha - Autolube

Rekommendera Poster

Är det vanligt att autolube-systemet på Yamahas lite äldre tvåtaktare krånglar?

Jag har köpt en båt med Yamahamotor, 2-takt med autolube, tidigt 90-tal. Tidigare ägare har bara tankat olja i behållaren och kört. Dvs ej blandat någon olja i bensinen. Ska man fortsätta på det viset, eller bör man koppla ur automatsmörjningen och blanda i bensinen?

Överväger att blanda 1% olja i bensinen, just in case och fortsätta att köra med autolubesystemet inkopplat. Är det en bra eller dålig idé?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hört att Yamahas autolube är ett mycket tillförlitligt system. Körde själv en 30 hästars (91 årsmodell) i 15 år (ca 1300 timmar) och den har alltid fungerat perfekt !

Enda gången man fyller på olja i bensindunken är första starten på säsongen och kollar att oljenivån i tanken minskar och allt funkar som det ska.

Ett annat tips kan vara att rengöra oljefilter någon gång, min fick jag rengöra efter ca 12 års användning, för då började motor larma och dra ner varvtalet. Ett jobb som är enklare att göra hemma på landbacken än på akterspegeln (går också, men då hamnar detaljer och verktyg på havet botten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart sitter oljefiltret? Är det väldigt krångligt att byta?

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min 30 hästars satt den i oljetanken, går inte att ta misste på.

Jobbet är nte svårt, kräver dock en del demontering och skruvlossning, som blir jobbigt och besvärligt att göra ute på sjön; skulle gissa max 30 minuters jobb på landbacken.

Blir besvärligt när larmet gaktiveras och man är ute för då dras ner vervtalet till tomgång och man kommer inte långt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske inte är någon dum idé. Man kanske ska börja med 1,5% olja i första tanken och sedan minska ned på den blandningen om man ser att oljan försvinner i tillräcklig mängd i tanken från oljetanken i förhållande till mängd förbrukad bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en från 88 med Autolube.

Frågade meken sist och han hade inga negativa erfarenheter fån Yamahas lösning till skillnad från vissa andra då oljan sprutas ut separat i vevhuset och inte blandas i bensinen. Tydligen idiotsäker kuggpump.

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Har haft flera Yamahamotorer med autolube..........
och INGEN har krånglat av dom.........

Sen har du ju ett larmsystem med summer.........
skulle den ljuda när du startar upp motorn och inte sluta?? såå är de ju knas nån'stans.....

och då brukar man ju inte köra precis....Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej!

Det låter ju himla braGlad

Jag läste i instruktionsboken att man ska lufta systemet till oljesmörjningen om motorn har stått en längre tid, men blir inte riktigt klok på vad de menar. Är det något ni gjort någon gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har aldrig behövt lufta..........
-men är du osäker är de bara slänga i olja i tanken!! första körningen......
för attt vara på säkra sidan.....Skrattande



Senast ändrad av ubbechampions | 14 maj 2008 | 18:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Att lufta innebär att man tar bort slangen/slangarna efter pumpen och på något sätt drar runt motor eller ev endast pump och ser att det kommer fram olja utan luftbubblor. Att jag skriver lite vagt beror på att jag inte är säker på hur Din motor ser ut! Har själv haft ett par Yamaha 90Hk 2T och där var det inga problem. Sen har jag haft ett antal Yamaha tvåtakts motorcyklar med autolube och en gång så skar en motor p.ga av oljepumpens exenter var så utsliten att pumpen inte rörde sig nämnvärt och oljemängden blev aldrig större än att det räckte på tomgång, naturligvis så skar hela härligheten när man körde den på fullgas med så lite oljeinsprutning MEN det är enda gången som det krånglat. Troligen så fungerar nog Ditt system bra och Du behöver verkligen inte köra med olja i tanken förutom ev redan nämnda första tanken för säsongen!! ´ För mycket olja är heller inte bra och minskar effekten (mer olja = mindre bensin.....) Autolube sköter det där bäst på egen hand.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tipset att fylla oljetanken helt upp inför vinterförvaringen så att det inte blir kondens. Man borde då inte behöva lufta systemet på våren och om man inte kör tomt eller?

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...