skruddel 0 Postad 13 Maj , 2008 Jag behöver tips och info snabbt. Ihelgen slipade vi skrovet för att kunna botten måla. När vi hade slipat klart såg vi att det trängde ut några droppar vatten ur skrovet. Vi gick på grund lite lätt förra sommaren men det blev knappt något märke på varken båt eller kölen. Man kan se en ytterst liten smal spricka i plasten. Vad kan jag göra åt detta?? Kan det bli värre om vi lagar det med epxyplast och målar över. Hur vet jag att det inte ligger massor av vatten inne i hela skrovet? Kan man kolla det på något vis?Vi har en Vinga 29 segelbåt. Den är skött väl och vi vet inte om förra ägaren har grundstött med den. Vad kan vi göra??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Maj , 2008 Hej! Vart exakt på skrovet sitter läckan? Luktar vätskan något? Någon s'ärskild färg? /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 13 Maj , 2008 Ta dit en expert som undersöker skadan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skruddel 0 Postad 13 Maj , 2008 Skadan på skrovet sitter några decimeter framför kölen. Vätskan som jääättteee långamt droppar ut är helt klar och luktlös. Vi gissar rent vatten. Det kommer en droppe var femte minut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Maj , 2008 Jag är rätt övertygad om att inget drastiskt hinner hända på en sommar. Mer än att möjligen ännu mer vatten hinner tränga in. Jag antar att vattnet ligger mellan skrovet och den inplastade barlasten. Eller i själva barlasten. Kleta över med epoxy så att inte mer tränger in. Men i höst måste du ovillkorligen borra upp och dränera alltihop så att du inte får frostsprängningar, vilket iofs redan kan ha skett i vintras. Sedan måste allt skadat laminat slipas bort och plasten återställas. Inget kul jobb! Men bäst är nog att be en besiktningsman komma och kika innan du gör något/sjösätter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 15 Maj , 2008 Om det läckt in vatten under förra sommaren i den lilla sprickan så borde ju vattnet också haft hela hösten, vintern samt våren på sig att rinna ut..... Säker på att det inte kommer från något annat ställe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 15 Maj , 2008 Har det sugits upp i laminatet under en längre tid, så kan det nog hålla på att sippra ut på det här sättet väldigt länge. Jag skulle nog höra av mig till försäkringsbolaget för råd och tips i det här läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Maj , 2008 Säker kan man ju inte vara. Men när jag för några år sedan tog upp min båt, som vanligen ligger i sjön året runt, för omlackering insåg jag att jag hade vatten i mitt skumfyllda glasfiberroder - det droppade! Bra, då hinner det torka ut medans båten står på land i sommarvärmen tänkte jag. Men - jag torrsatte valborgshelgen och sjösatte igen den 20 juli, medan rodret fortfarande droppade! Och då hade jag ändå borrat några hål för att snabba på det hela. Så nog kan en vatteninträngning i kölen droppa länge. Vilket också gör att det är svårt få bort allt vatten och reparera skadan på ett fullgott vis. Därför menar jag att det är meninsglöst att göra något nu. Kleta igen sprickan så att inte det vatten som ändå runnit ut under vintern-våren inte omedelbart ersätts av nytt och ta tag i det hela i höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skruddel 0 Postad 19 Maj , 2008 Jag har hört av mig till en besiktningsman nu och överväger att konsultera honom. Han tar 3000 kr för att komma ut till oss och titta på båten. Har fått ett annat tips av en sjövan. Han sa att vi ska slipa ner så mycket runt omkring läckan och sprickan så att vi kommer ner till frisk plast så att alla sprickor är borta och sedan bygga upp med glasfiber och epoxy och behandla med konstens alla regler och vätskor. Det känns som ett bra tips,men vill ändå fråga en expert så att det inte blir någon jätteskada som inte går att ordna med själv. Vet någon vad det kostar att lägga in båten på varv om det skulle behövas för att laga en ev större skada under färgen som vi inte sett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 19 Maj , 2008 Om det nu tillåts att en motorbåtsägare får komma till tals här. Jag har samma problem med min båt - en Virbosnipa. Förra våren doroppade det ut vatten från båten. Att jag fick detta problem beror på att någon föregående ägare gjorde ett litet hål i durken i ruffen för att vattnet skulle rinna ut till motorrummet där länspumpen sitter, men vattnet rann ut i kölsvinet. Dessutom finns ett hål till från motorrummet och därifrån har det kommit diesel. Hur länge det funnits vatten där och hur många vintrar det kan ha frusit vet jag inte. Problemet nu är att kölsvinet är fyllt med sand som barlast och den är nog indränkt med vatten och diesel. Jag slipade av massor så att det blev ett hål och då droppade det ut vatten och diesel. Jag har bråttom i sjön så jag kommer att täta läckan och ta itu med det i höst - eller nästa vår och höst. Har spacklat några gånger, men det är ännu ej tätt. Ska lägga på några lager glasfiberväv. Någon kemikunnig - kan dieseln skada plasten? Jag blir ju också lite orolig - om skadan är mycket stor så måste ju hela kölen göras om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 19 Maj , 2008 Låter ju helt otroligt en lätt grundstötning utan synliga skador skulle kunna förorsaka att båtskrovet tagit in vatten. Jag håller med om att slipa ner så att du kommer in till skadans botten, då får du se hur djup den är och vad som är skadat innanför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Maj , 2008 Du kan väl accelerera droppandet med undertryck =sug ur med exempelvis dammsugare. I min tidigare snipa, hade hela motorutrymmet stått under vatten en längre tid och inplastningen av träbalkarna var rejält slarvigt gjord = ändträt var exponerat. Där sipprade det sakteliga ut vatten under flera månaders tid..det slutade aldrig sippra. Då tog jag vattendammsugaren, och sög ut direkt där det sipprade, lät den sitta en timme eller så på varje plats där det tidigare sipprat. Sen fick det vila i en vecka och helt otroligt men inte en droppe kom efter det. Gravitation i all ära men undertryck fixar det snabbare Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2008 | 20:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skruddel 0 Postad 28 Maj , 2008 Nu har vi haft besiktningsmannen här och kollat på skadan. Han fuktmätte hela skrovet och kollade efter sprickor. Det glädjande var att det är bara fukt runt skadan där det droppar. Vi har nu fått slipa ner tills vi kom in till glasfiberbotten. Borrat 8-10 små hål rak underifrån där vattnet kan droppa ut fortare. Vi har en varmluft fläkt som går några timmar om dagen för att skynda på det hela. Det skulle ta allt från 1-2 veckor att torka ut sa han. Nu har det snart gått en vecka och det droppar inte längre.I helgen ska vi börja laga båten med ett lager glasfiber och sen epoxy i två lager. Onödigt med gelcoat men vi vill ha det,och sen grundmåla i flera lager. Hoppas få i båten innan midsommar. Tack för alla tips och hjälp. Trevlig segelsommar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 28 Maj , 2008 Kanon att det har löst sig för dig Ha en trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser