Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Costa

Rana 18

Rekommendera Poster

Hejsan! Har en Rana 18 fot med 70hp mercury -91 med trim/tilt. Mitt bekymmer är att jag tycker att den är för seg att få upp i planing. Kräver fullt gaspådrag och jag kan inte släppa efter på gasen något större efter att den planat heller.Trimning gör knappt någon skillnad, slukar soppa gör den naturligtvis också med det här körsättet. Borde inte 70hp räcka? Jag tror att båten väger 550kg. Jag står inför olika val: Köpa trimplan, kolla kompr. på marina.... Mycket tacksam för tips/erfarenheter. /Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en Rana 18 Cabin med en gammal 2-takt utan trim/tilt från ca -78.

Hade inga trimplan och den kom relativt lätt upp i plan

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Båten är ny för mig. Tidigare ägare har lastat in sandsäckar i fören. Jag har provat med och utan dessa men intrycket är det samma. Vad gäller lastfördelningen så har jag tank, batteri och ett ankare i aktern.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej är en glad Rana 18 ägare, 70hp känns som en lite för liten motor.

Jag har själv 85hp och det känns lite för lite, jag tog ur gamla tanken typ orginaltank tror jag.

Och har nu två lösa 25 liters tankar, ett sätt att minska totalvikten lite, båten är klassad för en motor på 70 hästar men den klarar mera.

Men vill du byta till motor över 100 så sätt på trimplan annars kommer den att vrida sig i vattnet när du drar på med gasen.

hoppas det hjälper lite, men tyvär tror jag motorn är för liten.

mvh M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fyra år gammal tråd är nog inaktuell nuwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...