Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
martinil

Byte av SB topp på Mercruiser 4,3

Rekommendera Poster

Hej,

Pga av dålig komp på 2 SB cylindrarna har jag givit mig på byte av topp. Efter lite trixande har jag fått bort alla delar från toppen och alla bultar är losssade. Toppen sitter dock fortfarande stadigt fast. Jag har inte tagit bort den övre delen av motorn (mins inte namnet på den delen). Jag börjar misstänka att det behöver göras precis som det står i handboken jag arbetar utifrån:-( Jag har lossat de 8 bultarna till denna övre del men den sitter också fortfarande fast.

Hittills har jag inte använt något våld men det är kanske det sm krävs? Motorn är en Merc 4,3 EFI 1999, Vortec, ej rullvippor.

1. Min fråga är hur får man bort toppen?

2. Och om övre delen av motor måste bort först vilka handgrepp behövs utöver att lossa de 8 bultarna?

Finns det någon händig maringuidsmedlem i stockholmstrakten som är intresserad av att mot ersättning hjälpa mig att slutföra bytet inom närmsta veckan? Båten ligger centralt i Stockholm?

/ Martin

Senast ändrad av martinil | 12 maj 2008 | 23:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm jag har inte meckat med exakt den motorn, men jag är ganska säker på att du måste lyfta av insuget det sitter under gasspjället eller om du mot förmodan har en förgasare, det är i stort sett allt som sitter mellan cylinderraderna, jag har en cheva 350 i min i pricip samma motor fast 8cylindrar istället för sex som på din, jag har 8 bultar till insuget, sedan har jag 16 bultar på en topp och i ditt fall så kanske du kan ta bort fyra av dom efter som du har en cylinder mindre så du borde minst ta bort 14 bultar, de andra bulterna sitter mellan ventilfjädrarna och nedanför, du måste ta av ventilkpan för att komma åt dessa sedan måste du ju först och främst få av insuget för att alls kunna lyfta toppen.

mvh

Fredriki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar.

Alla bultarna i toppen är loss, även de tre mellan lyftarna. Jag misstänker att svaret ligger i insuget. Som jag skrev har jag fått bort de 8 skruvara som det skall finnas enligt handboken. Jag har inte lossat rotorn eller någon av alla andra delar som sitter monterade på insuget. Behövs det?

Fler tips tas gärna emot / Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...