Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Stefanho

orolig inför sjösättning

Rekommendera Poster

Aj aj aj - Fine mercan! Foten Har min 10:e sjösättning framför mig. Är dock lika nervös varje gång... Kan det gå åt H, så gör det det! Men hittills har det faktiskt aldrig hänt nåt farligt. Så det går säkert bra för dig med. Känslan är så go efter åt, när hon ligger där hon ska sen! Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag sjösatte verkade llt gå bra ända tills jag putte ut fören från bryggan och lade i växeln och drog på gas. När jag skulle svänga satt ratten fast. Intressant upplevelse. :)

Lyckligtvis hann jag få i backen och backa tillbaks till bryggn igen. Hur som haver. Provstarta motorn innan sjösättning för att kolla att allt funkar. Se bara till att den får kylvätska först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är det ju faktiskt så mycket som kan gå fel..... Varför chansa, låt båten stå kvar på bockarna på land, sillen å snapsen går att inta där med!

// Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Murphys lag, ett modernt tänkespråk som formuleras ungefär

om något kan gå fel så kommer det förr eller senare göra det.

Peppar -peppar - änsålänge har det funkat. Cool

Lycka till - och njut av den sköna svenska sommaren!

Senast ändrad av PatricS | 13 maj 2008 | 13:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. I vår båtklubb är jag med och sjösätter ca 200 båtar varje år. Har varit med om 25 års sjösättning. Är det träbåt läggs den på grunt vatten tills den svällt igen. Om motorn ej startar på den båt som sjösatts knuffas den åt sidan på lämpligt ställe eller bogseras till bryggan med klubbens lilla båt för det ändamålet. Om läcka uppmärksammas lyfts båten upp igen omedelbart. Om organisationen i din klubb är bra och dom som håller i lyftförfarandet är serviceinriktade och smidiga så behöver Du inte vara orolig i förhand. De flesta båtklubbar fungerar numera mycket bra och har maskiner som hanterar båtarna smidigt. Motorer som inte startar på våren efter en lång vintervila är mer regel än undantag. Se bara till att inga bordsgenomföringar är skadade eller dåliga. Lycka till med premiären. Göran.

post-21528-1394235472,1632_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...